DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Hjælp til bekræftelse af dåbsdato

Hej

Jeg står og skal til at overraske min kæreste med en ting jeg fandt under oprydder af hendes hus.
Fandt en gaffel hvor hendes navn og så datoen er gravet ind i.

Jeg er i tvivl om det er den dato hun er blevet døbt på og jeg kan ikke rigtig spørge hende da hun ikke skal vide hvad jeg har gang i.

Ved hun kommer fra Holbæk men aner ikke hvor hun er født eller døbt.

Er det muligt nogle steder at finde ud af om det er datoen hun er døbt på?

Mvh. Hans

Hans

Hey Hans,
Hvor er det et sjovt fund, du har gjort! Det bliver da morsomt for din kæreste at få...
Altså, et opslag på din kærestes CPRnr i kirkebøgerne vil naturligvis kunne vise, hvor hun er født og døbt osv.
Problemet er, at man ikke har ret til at se oplysninger om andre i kirkebøgerne, med mindre det er om egne børn under 18 år, om afdøde forældre osv.
Ellers er vi i kirken ret strikt med IKKE at videregive oplysninger - og det er jo superærgerligt i din situation!
Men der er andre muligheder!
Du kan fx spørge hendes forældre, hvornår hun blev døbt og sige, at det er en hemmelighed?
ELLER måske kan du gå ind på statens arkiver på nettet og finde det sogn, hun er født i, fødselsdatoen kender du sikkert!! - og dér vil du muligvis selv kunne finde oplysningerne om din kærestes fødsel og sandsynligvis også hendes dåb.
Sidste mulighed er selvfølgelig at give hende skeen flot og pudset, og så kan I finde ud af det sammen!!
Held og lykke og Guds velsignelse,
Signe Voldby, præst