DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Sognebåndsløser.

Er det rimeligt at en præst opfordrer en person til at løse sognebånd udelukkende med det formål at få sognebåndsløseren til at stille op til valg i menighedsrådet.oger det lovligt at en præst opfordrer sine sognebørn til at stemme på pågældende sognebåndsløser som er totalt ukendt for sognet. I dette tilfælde har præsten kun haft til formål at styre hvad der sker i menighedsrådet
VH. Orla Pedersen
Rørvig

Orla Pedersen

Kære Orla
Jeg kender ikke den konkrete situation og tør ikke sige, om det ligefrem er “ulovligt”, det som du fortæller om, men umiddelbart kan jeg godt forstå, at du (og sikkert også andre) reagerer på det.
Et valg til et menighedsråd er en demokratisk proces, og alle medlemmer af sognet har lov at stille op, herunder sognebåndsløsere. Normalt vil det være klogt, hvis man som præst holder sig lidt i baggrunden uden at forsøge at øve for stor indflydelse. Det handler meget om “finger-spidsfornemmelse”, altså sansen for, hvad der er det rette at gøre i den gældende situation. Det væsentligste er jo at skabe grobund for et godt samarbejde mellem alle parter.
Et godt samarbejde er alfa og omega for at kunne skabe et positivt og åbent miljø i menigheden.
At der eksisterer et sådant miljø, må være i alles interesse på sigt, også præstens. Men ind i mellem kan det tage tid at bygge op, og det kræver lydhørhed og evne til at arbejde sammen.
De bedste hilsner
Elizabeth