DAGENS ORD: ”Og er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde” Romerne 11:6

dansker boende i Australien mangler dåbsattest

Min storebror Kenneth Bo Larsen er født 26 juli 1958 og døbt i København i 1958. Bor nu i Australien. Han kan ikke huske dåbskirkens navn. Vores forældre er døde. Skal bruge en dåbsattest (eller fødselsattest) som den sidste ting for at hans søn kan få et dansk pas og statsborgerskab før han fylder 22 år i august.
Kenneths første bopæl var i Vordingborggade på Østerbro. Han er formentlig født samme sted som jeg: på Sankt Joseph Hospital i Griffenfeldsgade på Nørrebro (var vist under Helligkors Sogn eller måske Brorsons). Vi er ikke døbt samme sted; da jeg blev nøddøbt på hospitalet og senere fremstillet i Vor Frue Kirke i Svendborg, hvor vores morforældre boede.
Jeg vil tro, at min bror blev døbt enten nær Vordingborggade eller på Vesterbro; da vores farforældre boede nær Enghave Plads.

Hvordan finder vi frem til og får en kopi af en attest?

Ikke muligt via Borger.dk.
Han har skaffet nem-ID ved et af sine besøg her i landet, men den siger bare at det er udløbet. Det kirkekontor han har været i mail-kontakt med ville se på det og det skulle tage en uges tid, hvilket nu er over en måned siden. Jeg har bedt ham kontakte dem igen.

Jeg vil blive glad for hvilken som helst hjælp eller idé til at komme videre. Vi har nu arbejdet på det i et år.

Mvh Linda

Linda Jeannette Larsen

Kære Linda,
Tak for din lange mail. Jeg tillod mig at tjekke i kirkebogen på nettet, om jeg kunne finde din bror - og han står fint opført med dansk CPRnr og fødselsregistreringssted. Og det er noteret, at han er "udrejst".
Jeg vil naturligvis ikke skrive hans CPRnr her i mailen - men han er fødselsregistreret i Hellig Kors sogn, København - og dér vil I kunne få hjælp med attester.
Oplysningerne om din bror er dog ikke verificeret, dvs, at dåben ikke er registreret i den digitale kirkebog, men igen, kirken kan netop tage initiativ til en verificering, så alle oplysninger står korrekt.
Jeg ved ikke, om du har fuldmagt fra din bror, for ellers kan han jo også selv ringe eller maile til kirkekontoret, som selvfølgelig skal have en form for dokumentation for, at han er den, han er - og når de udprinter en attest, skal du i hvert fald have fuldmagt fra din bror, hvis du skal modtage den og sende den til ham.
Jeg håber, det hele lykkes for jer - God bless...
Signe Voldby, præst