DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dåbsattest.

Hej.

Ville høre hvordan jeg gør nu når jeg er i behov at min dåbsattest. Hvor mit først efternavn står på. Da jeg gerne vil bytter tilbage til det. Og da jeg bor i udland skal jeg kunne beviser jeg har hedder det og mine forældrer har hedder det også.

Mvh.

Ann-Christin Larsen

Kære Ann-Christin,
Tak for mail!
Det, du skal gøre, er at henvende dig pr mail eller telefonisk til kirkekontoret i dit danske føde- eller dåbssogn, eller evt dit fraflytningssogn.
Da du sikkert har et dansk CPRnr, så kan alle kirkekontorer faktisk slå op på nettet og finde oplysninger om dig. Også om det, der er aktuelt for dig, nemlig dine "historiske navne" - altså hvad du har heddet før.
Dog er det ikke alle personer, der er verificerede, altså hvor man har flyttet alle oplysninger fra de gamle kirkebøger over til de nye kirkebøger på nettet. Og - jeg kan ikke se på din mail, hvilken aldersgruppe, du tilhører!!
De sogne, hvor du er fødselsregistreret eller døbt, vil kunne finde frem til de gamle oplysninger via de gamle kirkebøger.
Fx kan dit fraflytningssogn via opslag på CPR,oplyse, hvilket fødslesregistreringssogn, du hører til.
Dog kan man ikke sende en attest til dig, med mindre du har ansøgt om det på borger.dk med nemID - hvis du som udlandsdansker ikke har dén mulighed, så skal du naturligvis ved henvendelse til et kirkekontor kunne bevise, at du er dig - hvis ikke du fysisk kommer til Danmark, så kan du enten udfærdige en fuldmagt til et familiemedlem, der efterfølgende kan afhente en blanket fra kirkekontoret med dine oplysninger , eller attesten kan sendes til en ambassade eller et konsulat i nærheden af din bopæl.
Med dén blanket/attest i hånden, som dokumenterer, at du tidligere har heddet det navn, kan du så søge navneændring.
Og hvad navneændring angår, da arbejder Danmark på baggrund af det, vi kalder domicilprincippet.
Hvis du har midlertidigt ophold i udlandet, så er det i Danmark, du skal søge om navneændring ud fra diverse dokumentationer.
Hvis du har fast bopæl i udlandet, så er det i dit nye land, at du skal søge navneændring - og efterfølgende meddele til din danske fraflytningskommune, at nu hedder du dette nye "gamle" efternavn, og så kan du bede om at få navnet indført til dit CPRnr via kommunen...
Hold nu op, en masse jeg fik skrevet - håber, du kan bruge det hele til noget!!
Varme hilsener og al Guds velsignelse,
Signe Voldby, præst