DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Min fars dåbsattest

Hej
I forbindelse med den nye navnelov pr. 1. april 2006 ønsker jeg at få mit mellemnavn som efternavn. Mellemnavnet var min fars og min farfars. Jeg tror jeg i den forbindelse skal bruge min fars dåbsattest som dokumentation og attesten er desværre bortkommet. Kan jeg gå til mit lokale kirkekontor og få udskrevet en ny dåbsattest for min far. Min far døde i 1973 og min mor husker eller har ikke andre oplysninger end hans fødselsdato og at han er født i København, ikke præcis hvor. Jeg har dog min mors og min fars vielsesattest. Kan det hjælpe? Jeg har også navnet på kirken og dato for min farfars vielse.

Hvad er det nemmeste og bedste at gøre?

På forhånd tak

Lene Juel

Kære Lene,
Dejligt med den nye navnelov, der åbner gode muligheder!
Det bedste du kan gøre er at aftale et besøg på dit lokale kirkekontor og så medbringe netop dine forældres vielsesattest - dér vil det fremgå for det første hvad han hedder, men også for det andet, hvor han er født -i hvert fald vil du på Kirkekontoret møde netop dén kompetente person, du har brug for til at få gennemført navneændringen!
Venligst og glædelig påske,
Signe, præst