DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Forespørsel om dåpsattest

Hei,

Vårt firma, Adnor Advokat AS i Trondheim - Norge, bistår en dame som er bosatt i Norge, men født i Danmark. Vi bistår henne i forbindelse med hennes brors død og arv etter han.

Avdøde bodde i Danmark, og dødsboet etter han er representert ved advokathuset Bredegade i København.

For å kunne motta arv etter sin avdøde bror kreves det 2 legitimasjonsdokumenter. Vår klient har forsøkt å ta kontakt med diverse etater i Danmark for å fremskaffe sin dåpsattest, uten å lykkes.

Kan dere være behjelpelig med å fortelle oss hvordan man går frem for å skaffe kopi av fødselsattest? Vår klient er født i Valby sogn i 1951.

På forhånd tusen takk for hjelpen.

marianne tilset

Til Advokatkontoret i Trondheim,
Tak for henvendelsen.
Enhver dansker, der er født og registreret i Danmark, har ret til ved personlig henvendelse at modtage fx fødselsattest, udskrift af kirkebog osv.
Dog er vi meget påpasselige med legitimation, og man kan aldrig på egnes vegne - heller ikke som advokat - rekvirere attester.
Der fremgår dog ikke i mailen, hvilke "legitimationsdokuenter", der er tale om.
Hvadenten, det er en personattest eller en anden form for legitimation, så skal man ansøge på nettet, under borger.dk og oplyse CPRnr og bruge NemID
Muligheden er også, at jeres klient henvender sig til sit fraflytningssogn og rekvirerer det, som jeg nævnte ovenfor, en udskrift af kirkebogen, eller en fødsels/dåbsattest, hvor man fx kan se forældrenes navne, som jo gerne skulle være de samme som hendes afdøde brors.
En sådan attest eller en personattest vil man herefter sende til et konsulat eller en ambassade eller et andet offentligt kontor i nærheden af kvindens bopæl, hvorefter hun kan afhente disse papirer mod forevisning af legitimation.
Jeg håber, dette kan bruges - alt godt...-
Signe Voldby, præst