DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Ønsker ikke min adoptivfar skal figurerer længere som dette

Hej -

Jeg ønsker at få slette min adoptivfar, som blev min "far", da min mor og han blev gift !.
Vi har intet sammen og har ikke haft det i mange år - Tværtimod er vi ikke i dialog pga af manglende interesse til hinanden.

Jeg ønsker at vide hvor jeg kan få slette ham som registreret adoptivfar til mig !?

Kære Ole,
Tak for spørgsmål, og jeg kan fortælle dig, at man sagtens kan blive "af-adopteret".
Det er Ankestyrelsen, der skal fortage denne af-adoption. Det formuleres sådan:
"Ophævelse
Efter at et adoptivbarn er fyldt 18 år, er det muligt at ophæve adoptionen, hvis adoptivbarnet og adoptanterne er enige om det. Det er Ankestyrelsen, der ophæver adoptionen."

Der er dog en vigtig ting, du skal vide - og som for mig at se er ganske absurd:
"Adoptivbarnet kan ikke genindtræde i retsforholdet til en afdød forældres slægt."
Det vil betyde, at hvis din biologiske far ikke lever længere, da vil han ikke kunne blive gen-indskrevet som din far på attester eller lignende. Dog vil hans navn altid figurere i Kirkebogen fra dit fødsels- og (måske) dåbsregistreringssted.
Vil du vide mere, inden du kaster dig ud i det, så kan du google: Ankestyrelsen/ophævelse af en adoption.
Alt godt ...
Signe Voldby, præst