DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Udlandsdansker - giftes i DK i andet sogn

Hej,

min tyske kæreste og jeg ønsker at gifte os i Danmark i en kirke/et kirkesogn hvor jeg oprindelig ikke havde tilknytning til.

Hvad skal man i den forbindelse være særlig opmærksom på forudsat, at præsten i den pågældende kirke overhovedet accepterer, at vie os?
Er der fx særlige komplikationer ifm. navneændring? Og skal man regne med særlige forhold såsom ekstra omkostninger ifm. vielsen?

Jeg har altid været medlem af kirken, dog tilknyttet et andet sogn og nu også i et andet land.

Ser frem til svar herom.

Hej Christian,
Til lykke med at du har fundet en sød pige, du skal giftes med.
Jeg tænker, at alt det, du spørger om, burde kunne lade sig gøre.
Dit medlemskab af Folkekirken er godt og en fin indgang til alt det andet! Det kommer ikke til at koste noget.
De fleste kirker vil være åbne og glade for at modtage jer til bryllup, også selv om I ikke lige har hørt til kirken før.
Dog er det en afgørelse, som præsten træffer, og hvis I forestiller jer en af de kirker/præster, der er meget kendt/afholdt, så kan det være, at kirken er nødt til at sige nej pga travlhed.
Heldigvis kan I møde stor varme og venlighed hos langt de fleste kirker og præster - også i de kirker, "man" ikke kender! Så ring som det første til en præst/kirke og få en aftale.
Det andet, I skal gøre, er at kontakte rådhuset/borgerservice i den kommune, du flyttede fra og have alle personlige papirer parat for dig og din kæreste, så I på nettet kan anmode om en "prøvelsesattest". Den er et vigtigt dokument, som vielsesmyndigheden skal have, altså dem, der skal lave vielsespapirerne.
Endelig det med navnet. Hvis I ændrer navn i Danmark i forbindelse med vielsen- og anmoder om det på borgerservice.dk - så kan det vist godt lade sig gøre...
Når jeg tøver lidt, skyldes det, at jeg netop nu ikke har adgang til navneloven, som jeg ellers altid lige tjekker!! Derimod ved jeg, at hvis I har fast adresse i Tyskland og søger navneændring dér efterfølgende, da gælder domicilprincippet, at man kan ændre navne efter sit bopælslands regler.
Så ved du hvad, Christian, få en aftale om bryllup på plads med præst/kirke og spørg så kirkens kordegn om navneændringen!
Held og lykke med det hele og al Guds velsignelse for jeres kærlighed og jeres fremtid.
Signe Voldby, præst