DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Navneændring dansk statsborger bosiddende i sverige

Hvis de svenske myndigheder godkender min navneændring bliver mit navn så også ændret i Danmark??
Det er vigtigt for mig at hedde det samme i begge lande da jeg arbejder i dk, har virksomhed og fast ejendom i DK. Ligeledes har jeg dansk pas og kørekort som skal kunne bruges som ID også her i Sverige og så skal navnene jo stemme overens

Charlotte Sommer

Kære Charlotte,
Tak for din mail - det er da bestemt ret vigtigt med navn, når man arbejder i to lande, så det er skam et godt spørgsmål!
Jeg kan ikke give dig éntydigt svar, men jeg kan fortælle dig principperne ud fra dansk lov.
I Danmark arbejder man, hvad bla navneændringer angår, ud fra domicilprincippet.
Som der står:
"Domicil betyder varigt ophold og skal ikke forveksles med folkeregisteradresse. Danmark følger (ligesom en række andre lande) det internationalt privatretlige domicilprincip. Dette er et retsligt begreb, der især benyttes i international sammenhæng for at angive, hvor en person juridisk set hører hjemme, dvs. hvor personen er underkastet lovgivningen."
Det er lidt ligesom det gamle ordsprog: "Skik følge eller land fly!"
Hvis du altså har fast bopæl i Sverige, så er det dér, du kan ansøge om en navneændring. Herefter kan du meddele navneændringen til folkeregisteret i Danmark, som på din anmodning på baggrund af dokumentation kan indføre navnet i Danmark.
Hvis du har fast bopæl i Danmark, og altså opholder dig dér mest - så kan du gå ind på borger.dk og ønske navneændring - det koster et vist beløb (510 kr, tror jeg) - og det vil blive behandlet på dit sogns kirkekontor.
Held og lykke med det hele - al Guds fred...
Signe Voldby, præst