DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Daabsattest

Er en daabsattest og en fødselsattest- og navneattest det samme

Steen Hermansen

Hey Steen,
Godt spørgsmål! Det korte svar: det er ikke helt det samme!
Her kommer det lange svar:
Når man bliver født, registreres man i kirkebogen i det sogn, man bor, hvem man end er, og hvilken tro man end har.. Grunden er, at kirken er civilregistrerende myndighed - som den har været... altid!
I "gamle dage" for 16/17 år siden sendte man efter registrering af en fødsel en fødselsattest til forældrene - dér står barnets CPRnr uden navn, men som "bevis" for, at man har barnet!!
Fødselsattesten var/er kun gyldig i et halvt år , for et barn i Danmark SKAL være navngivet inden det er et halvt år. Og så skal navnet altså figurerer på en attest.
Når barnet er navngivet enten i forbindelse med dåb eller ved personlig/digital indberetning fra forældrene, får forældrene en fødsels/dåbsattest, hvis barnet er døbt, eller en fødsels/navneattest, hvis man navngiver uden dåb.
(I øvrigt kan et barn altid senere blive døbt - som 2årig, 5årig eller som konfirmand, hvis det er det, man ønsker).
Så derfor er der naturligvis forskel på attesterne!
Og i vores digitale tid går man stille og roligt væk fra papirattester, eftersom alt står på nettet hos alle myndigheder. Man kan dog altid ganske gratis rekvirere en papirattest på det lokale kirkekontor.
Håber dette lange svar på dit korte spørgsmål kan bruges!
Alt godt og Guds velsignelse...
Signe Voldby, præst