DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Udlandsdansker: melde sig ind i Folkekirken?

Jeg er udlandsdansker bosidende i Rom. Jeg meldte mig ud af folkekirken da jeg var ung og inden jeg flyttede herned. Nu har tingene ændret sig og jeg vil gerne være medlem igen. Jeg vil gerne vide om jeg kan melde mig ind i den danske folkekirke selvom jeg bor i udlandet? Og hvordan gør jeg så det, hvis man kan.

Poul Z Nielsen

Kære Poul,
Tal for din mail og for din ærlighed om, at ting ændrer sig - også i forhold til kirken.
Du er velkommen i Folkekirken!
Dog ved jeg ikke noget om skatteregler for folk med bopæl i Rom - jeg ved ikke helt, om du kommer til at betale kirkeskat, hvis du er skatteyder i Rom. Men det må der være andre, der finder ud af!
Det, du skal gøre, er at kontakte dit "udrejsesogn" og tale med præsten eller kirkekontoret det pågældende sted.
De vil sikkert bede dig om en skriftlig, underskrevet anmodning om dit ønske om genindtrædelæse i Folkekirken - i stedet for en samtale, som hvis du havde boet i Danmark.
I den forbindelse vil man også lige verificere dine oplysninger i den digitale kirkebog inden din genindtræden. Det har du dog intet med at gøre!
Dejligt at du vil være med i kirken igen - benyt dig af det, når du er i Danmark næste gang og vær med ved en gudstjeneste...
Alt godt og Guds velsignelse,
Signe Voldby, præst