DAGENS ORD: ”Og er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde” Romerne 11:6

Udenlandsk statsborger

Kan et barn blive døbt i en dansk folkekirke, når faderen er dansk og moderen norsk.
De er normalt bosat i Norge, men kommer til Danmark på ferie til sommer.
Er der noget man skal være opmærksom på? Tænker sogn/præst eller dokumenter?

Kan se at præsten henter et adm. cpr.nr. for at det kan skrives i kirkebogen.

På forhånd tak for hjælpen.

Stella Kaysen

Kære Stella,
Tak for dit spørgsmål - og ja, det kan sagtens lade sig gøre!
Vigtigst er at få lavet en aftale med en kirke, dvs. præsten og kordegnen det sted, hvor barnet skal døbes. Herefter er det selvfølgelig vigtigt, at papirarbejdet kan komme på plads. Både hvad angår faddere/vidner til barnet og forløbet i dåbsfesten i kirken.
De papirer, som kirkekontoret skal have er fødsels- og evt. navngivningspapirer på barnet - og hvis det lille dåbsbarns forældre ikke er gift, er det også vigtigt at medbringe de papirer fra Norge, der beviser faderskabet.
Og så har du ret, at man i forbindelse med dåben udtrækker et administrativt personnr. Man kan ganske enkelt ikke registrere kirkelige hændelser i Danmark uden et CPRnr. Dét CPRnr aktiveres først, hvis det lille barn på et tidspunkt får fast bopæl i Danmark.
Endelig vil jeg lige nævne, at barnet ved dåben bliver medlem af Folkekirken i Danmark - men forældrene kan sagtens melde barnet ind i en norsk kristen kirke, hvor de har bopæl, for den kristne dåb til Guds rige og kærlighed accepteres på tværs af landegrænser.
Håber det hele lykkes, må Gud velsigne dig og dåbsfamilien...
Venligst,
Signe Voldby, præst