DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

dåbsattest

hvordan får jeg min første dåbsattest,den jeg har nu er efter jeg blev adopteret af min nuværende far,jeg vil lave lidt slægtforskning så jeg har brug for min første dåbsattest

Svend-Erik Schjødte

Kære slægtsforsker,
Tak for din mail.
Hvis du skal have en dåbsattest, så vil kirkebogen på nettet udskrive en attest med det navn, du har nu - også selv om det måske ikke er dit oprindelige navn.
Det, du nok er interesseret i, er at se, hvad der står i den kirkebog, hvor din fødsel og din første navngivning/dåb er indført. Dér vil også stå dine forældres navne, faddere osv - hvad der nu er oplyst.
Du skal altså finde dit fødselsregistreringssogn. Det vil stå på din fødsels/dåbsattest, og hvis du ikke har den, så kan du rekvirere en på det nærmeste kirkekontor.
Men de gamle kirkebøger vil stå í en boks på kirkekontoret i det sogn, du er født/døbt - og det vil være sjovt for dig at få en kopi af de sider. Selvfølgelig skal du dokumentere, at du er dig.
Der er også den mulighed at gå ind på nettet, på statens arkivalier, hvor de fleste danskere er at finde, og så klikke dig frem til dit sogn, dit fødselsår og finde en kopi af kirkebogssiden om dig selv.
Rigtig mange har held til at finde oplysninger dér.
Jeg håber, du får held med din slægtsforskning.
Glædelig og velsignet advent.
Signe Voldby, præst