DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Gifte sig med en asyl ansøger

Hejsa. Jeg er dansker og min kæreste er fra Irak, og er loge rejst ud af Danmark pga nej til asyl her i landet. Han opholder sig pt i Tyskland. Vi vil rigtig gerne giftes, men er det muligt i en kirke enten her i landet eller i tysklnd hvor han er? Vi vil giftes så han vi kan søge familie sammenføring, da vi ønsker at leve sammen i Danmark og jeg og han er begge bange for at han bliver sendt tilbage til sit hjemland.

Randi Pagh

Kære Randi,
Tak for dit spørgsmål - og hvor er det ærgerligt med din og din kærestes situation.
Altså, man kan som hovedregel godt blive gift i Danmark i en kirke med en udlænding under forudsætning af, at mindst en af jer er medlem af Folkekirken, og at alle papirer er på plads. Det vil sige, at I som alle brudepar skal have en prøvelsesattest, der udstedes af kommunen på borger.dk.
Jeg kontaktede kommunen for at høre deres praksis på området, og den er, desværre for jer, ganske klar: man udsteder kun prøvelsesattest til udlændinge, der opholder sig lovligt i Danmark. Det er altså ikke muligt for jer at blive gift i Danmark i den nuværende situation.
Den anden mulighed er selvfølgelig at blive gift i Tyskland efter tyske regler, som I må undersøge dér. Hvis det bliver en mulighed, vil det igen ikke automatisk føre til familiesammenføring, som jo er en politisk beslutning.
Gode hilsener og God bless...
fra Signe Voldby, præst