DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

Bortkommet dåbsattest

Hej,
Jeg har mistet min dåbsattest og vil gerne bestille en ny. Jeg er født i Rønne på Bornholm, men har boet i England siden 1979. Jeg har ikke mulighed for at stille op på Rønne Kirkekontor. Hvad gør jeg?

På forhånd tak.

Hilsen,

Anne-Grethe

Anne-Grethe Reece

Kære AnneGrethe,
Det er forholdsvis nemt at få en attest. Der er flere måder!
Har man bopæl i Danmark, kan man med en nemID kode kan gå ind under borger.dk og bestille en dåbsattest. Det vil så dukke op på kirkekontorets eller præstens sognemail og man kan derefter udskrive attesten. Med bopæl i England og måske uden nemID kan du nok ikke bruge den model.
Du kan også sende en fuldmagt til et familiemedlem i Danmark, om at de må få udleveret en attest på dig, som du så kan ringe og bestille på dét kirkekontor, der ligger tættest på dit familiemedlem. Som det er nu, har alle kirke/præstekontorer på nettet adgang til alle personoplysninger, det behøver altså ikke at være i Rønne.
Endelig kan du ringe til Rønne Kirkekontor, hvor du i sin tid er registreret, fortælle dine oplysninger og CPRnr - OG have adresse parat på et konsulat eller en ambassade eller kirke i nærheden af din bopæl i England. Dertil vil de så sende attesten, som du kan afhente i løbet af nogle dage mod forevisning af legitimation.
Husk at bede om at få attesten legaliseret på engelsk - det vil nok være lidt mere brugbart, når du bor i England.
Håber det hele lykkes, al Guds velsignelse...
Signe Voldby, præst