DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Gudmor attest

Vi skal holde barnedåb for vores datter den 21. Okt. Jeg er evangelsk, min kæreste er katolsk og vi bor i Tyskland. Vores datter skal døbes katolsk.
Vi vil gerne have at min søster skal være gudmor, hun er evangelsk og bosiddene i Danmark. Den katolske kirke beder nu om en "patenbescheinigung", altså en attest der bekræfter at min søster selv er døbt og konfirmeret (hvilket hun også er). Er det muligt at den danske folkekirke kan formulere en sådanne attest? Hvor skal vi henvende os?
På forhånd mange tak.

Nicoline Rasmussen

Nicoline Rasmussen Rubæk

Kære Nicoline,
Til lykke med datter og dåb - hvor er det dejligt, at jeres lille pige bliver døbt til at være Guds barn.
Det, din søster skal gøre, er at rekvirere en udskrift af kirkebogen, hvor også alle hendes kirkelige oplysninger er indført. Hun kan bare henvende sig til sin lokale kirke og kirkekontor - så vil de hjælpe hende! Måske er det en god idé, at hun beder kirkekontoret udprinte oplysninger fra kirkebogen, med konfirmationen inkluderet, samt en dåbsattest/konfirmationsattest legaliseret på engelsk, for det vil være nemmere at forstå for jeres tyske kirke, hvor jeres barn skal døbes.
Husk i øvrigt at den bedste gave, som faddere og forældre kan give det lille dåbsbarn,er at løfte det ind i Guds kærlighed i bøn - hver eneste dag fremover - ligesom I ved dåben vælger at løfte jeres søde lille datter ind i Guds kærlighed!
Med det vil jeg ønske jer al Guds velsignelse - og endnu engang til lykke...
Venligst,
Signe Voldby, præst