DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Gudmor

Hej.

Jeg er lige blevet spurgt om jeg vil være gudmor til min venindes dreng på 6 år. Han har haft en, men hun er desværre gået bort.
Nu er mit spørgsmål så. Kan jeg bare sige ja og det er så det, eller skal det stå nogle steder?

Hilsen den ny gudmor.

Anja

Kære Anja,
Hvor er det en dejlig opgave, du er blevet bedt om - at være gudmor!
Jeg vil dog lige skynde mig at sige, at rent formelt kan du ikke blive indskrevet i kirkebogen som gudmor, for i kirkebogen noterer man faktuelle ting som: hvem der var der hvornår, og hvad de gjorde, hvad der skete dén dag.
Betegnelsen "gudmor" benyttes om den, der bar barnet til dåben, og som sammen med de øvrige faddere var vidner til dåben. Og det kan naturligvis ikke ændres.
Så det at din veninde spørger dig, om du vil være der for hendes søn, kan altså ikke indskrives formelt. Dermed er det en mundtlig aftale mellem dig og din veninde.
Men det er jo en stor ære, at du både bliver bedt om at være tættere på den 6årige og hans liv, og samtidig overtager du dén rolle og dén dejlige opgave at fortælle ham om dåbens løfter, "være med til at opdrage ham i den kristne tro", og fortælle ham, at der er en Gud, der elsker ham og er hans Far i himlen.
En rigtig god gave, du kan give drengen - og som ikke koster penge!! - er, at du kan bede for ham hver dag, om at Gud må velsigne ham og være der for ham og hjælpe ham, når der er triste dage.
Så jeg vil ønske dig al Guds velsignelse til din nye rolle som "næsten-gudmor"!
Så til lykke - og gode hilsener fra
Signe Voldby, præst