DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dåb uden fars accept og viden.

Hej
Min søn er udsat for at hans søn er blevet døbt i Thisted kirke uden at min søn har viden herom. Moderen har ved præsten skrevet under på at han er indforstået med dåben og at hun ikke kan komme i kontakt med ham. Det godtager præsten uden videre og uden at på nogen måde at prøve at komme i kontakt med min søn.. Som loven jo siger, så skulle dette ikke kunne lade sig gøre, men hvem skal opretholde den lov.. Præsten som har foretaget dåben er frygtelig ked af det, men foretager sig ikke andet end at undskylde. Statsamtet trækker bare på skulderen og siger at det er noget rod, men gør intet yderligere. Politiet er kontaktet idet moderen har underskrevet på tro og lov om rigtige oplysninger, men politiet mener at det er for lille en sag at tage op på trods af at der er foregået en ulovlig handling.. Hvem skal så sørge for at love og regler bliver overholdt i dette tilfælde ?
Forældrene har fælles forældremyndighed.
Situationen handler ikke om hvorvidt mit barnebarn skal døbes eller ej, det handler om at her er begået noget forkert i følge vores lov, og at min søn ikke blir kørt overende og at han ikke på nogen måde vil finde sig i at hans søn bliver døbt i den kristne tro, hvilket er en stor beslutning, uden hans accept og viden og endda på urigtige oplysninger.

Håber at du kan svare på hvad han skal gøre for at få loven opretholdt.

Betina Erbs

Kære ulykkelige mor/farmor,
Hvor er det dog en vanskelig og trist situation, din søn er kommet ud for.
Naturligvis burde sognepræsten have undersøgt det - men det er en svær situation, når man tror på en mors ord, at der slet ingen kontakt er til faderen. Når barnets mor oven i købet har skrevet under på, at hun ikke kan få fat i faderen, så er det ekstra svært, og som du påpeger et falsk udsagn.
Stadig vil jeg mene, at præsten burde have respekteret, at der er fælles forældremyndighed, og måske bare have velsignet dit lille barnebarn i forbindelse med navngivning, men ikke døbt det. Måske havde det skabt virkelig store problemer, hvis fx din søn havde været muslim, altså tilhørende en anden trosretning.
Det , der er vanskeligt nu, er, at der ikke er nogen muligheder for at omgøre dåben, og der er ikke nogen mulighed for retsforfølgelse. Der ER kun undskyldninger, og det har fx præsten givet - og måske også barnets mor. - Det, jeg godt vil sige til dig, som en lille trøst, er , at dåben for det første giver medlemskab i Folkekirken - og dét medlemskab kan barnet jo sagtens trække sig fra.
For det andet er der selve dåben. Der hører jo to ting til det at være kristen - nemlig dåben, hvor Gud handler, og en personlig modtagelse af dåbens og Guds løfter i tro.
Du ved jo godt, at mange danskere er døbt, men slet ikke vil regne sig for kristne, og dit søde lille barnebarn ved ingenting om alt dette nu.
Måske kan du tænke på, at dit barnebarn er blevet velsignet af en kærlig Gud, der ikke maser sig på eller binder den døbte, men at man hver dag skal vælge at modtage dåbens løfter (som faktisk Luther skriver det). Der er altså ikke noget, der "binder" dit barnebarn.
Jeg forstår godt, at du ville ønske, at der var konsekvenser for situationen - og jeg kan høre, at I har talt med alle myndigheder - og der må man jo så konkludere, at der ER ikke noget at gøre eller omgøre.
Jeg har selv været i en lignende situation, hvor jeg søndag morgen var ved at lave dåbsattesten - jeg opdagede, at der var fælles forældremyndighed, hvor moderen havde sagt, at hun havde eneforældremyndighed. Jeg blev nødt til at sige til hende, at barnet ikke kunne blive døbt - og da jeg kom over til kirken, stod faderen der - med sagsmapper og bevis på fælles forældremyndighed. Jeg måtte bare sige til ham, at han havde ret, og at der selvfølgelig ikke blev dåb, men han gik med i kirken, og var ok med, at barnet blev velsignet og navngivet.
Det er nok alt, jeg kan skrive nu - jeg håber og beder til, at Guds fred på en eller anden måde vil hjælpe jer igennem.
Varme hilsener fra
Signe Voldby, præst