DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

dåb

Jeg har et spørgsmål omkring dåb af barn født i danmark med dansk far og filippinsk mor, hvad sker der hvis barnet døbes i Filippinerne? vil barnet så ikke miste dansk statsborgerskab (idet barnet er født og bor i danmark)?
Kan barnet døbes både i danmark og i Filippinerne?
Moren er på "tålt" ophold tror jeg det hedder, men har endnu ikke fået dansk statsborgerskab, men har fået tilladelse til at være (bo) i danmark, men skal op til danskprøve næste år..
Med venlig hilsen sussi offenberg (faster til barnet)

sussi offenberg

Kære faster,
Tak for din omsorg for din lille niece eller nevø. Nu skal du høre.
Der står i Vejledning om folkeregistrering, 2.2.5 om Statsborgerskab:
"Et barn født den 1. februar 1999 eller senere af forældre, som er gift med hinanden på fødselstidspunktet, erhverver dansk indfødsret (statsborgerskab)ved fødslen, hvis enten faderen eller moderen er dansk statsborger ved fødslen.
Er barnets forældre ikke gift på fødselstidspunktet, og er kun faderen dansk statsborger ved fødslen, erhverver barnet dog kun dansk indfødsret, hvis det er født her i landet."
Det var om statsborgerskab - og så spørger du om dåben. I den danske Folkekirke accepterer vi alle kristne dåb fx i en kristen kirke på Filippinerne, men vi foretager ikke gendåb.
Derfor må din bror nok vælge, hvor han ønsker sit lille barn døbt.
Hvis de vælger dåb på Filippinerne skal navngivning foretages i Danmark - og barnet kan efterfølgende "fremstilles" i en dansk folkekirke og herefter indmeldes i kirken.
Jeg håber, det hele lykkes - med dåb og velsignelse - og ikke mindst moderens mulighed for at bo og blive i Danmark.
Varme hilsener og al Guds fred,
Signe Voldby, præst