DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Dansk far, og norsk mor, bosat i norge

Hei,
Vi har fået en lille pige. Vi har planer om dåb i Danmark til sommeren, men så er mit spørgsmål.
1- Er dette mulig ?
2 - Hvad må vi så tænke på videre ?
3- Er der stor udgift i det ?

Martin Christensen

Hey Martin,
Til lykke med jeres lille datter.
I er meget velkomne til dåb i Danmark - og I vil sandsynligvis vælge en kirke, som I kender til, og dér vil I få god hjælp fra kirkekontor og præst med alt det praktiske.
Men jeg vil meget gerne fortælle jer lidt om proceduren.
For det første skal I have fat i en kirke og en præst og få en aftale på plads om dåb - dét er første skridt!
Hvad angår økonomi, er det ganske gratis. Her er lidt bonus info: ordet GRATIA/gratis betyder faktisk "af nåde" - en gave fra Gud!
For det andet skal I til dåben have "mindst to, højst fem faddere", der skal være døbt med en kristen dåb, de må ikke tilhøre et ikke-kristent trossamfund, og de skal være omkring konfirmationsalderen. Præsten eller kirkekontoret skal have faddernes navne og adresser.
For det tredje er jeres datter muligvis navngivet i Norge og har norsk CPRnr. I Danmark vil præsten/Kirkekontoret udtrække det, man kalder et administrativt CPRnr, som jeres datter får ved dåben, og som først "aktiveres", hvis I flytter bopæl til Danmark. Dette er dog ikke noget, som I har med at gøre.
Ja, hermed tror jeg, at jeg har svaret på jeres spørgsmål. Jeg vil ønske jer god dåb og al Guds velsignelse!!
Venligst,
Signe Voldby, præst