DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

alder og fadder????

Hej netkirken :-)

Min kæreste og jeg har en søn som skal døbes, men er i tvivl om hvor gammel en fadder skal være og hvor mange der må stå fadder?

spørgermålene er:
kæresten lillebror på 13 år, går i 6 klasse skal konfirmeres i 8 klasse må han gerne så fadder?
og hvor mange fadder må man have?

M.V.H Louise

Hey Louise,
Til lykke med jeres lille dreng, og hvor er det dejligt, at han skal døbes! Det er et stort løfte fra en stor Gud, der gerne vil være der for jeres dreng hele livet! Måske skal I og jeres faddere fra dag 1 ved dåben bede for ham hver dag - i tillid til vores far i himlen!
Du ved sikkert godt, at bøn kan være lidt svært, hvis ikke man er vant til det, men at bede for andre - fx sin søde lille søn om Guds velsignelse og håb og fred for jeres lille dreng - det kan være en dejlig måde, der giver åbenhed for Gud til at velsigne ham og jer!!
Nå, det med fadderne!!
Reglerne for faddere er, at der skal være "mindst to, højst 5 faddere". Der står videre i loven:
"Fadderne skal være døbt med en kristen dåb. De må ikke have tilsluttet sig et ikke-kristent trossamfund. Fadderne skal være konfirmeret eller have nået konfirmationsalderen."
Det er selvfølgelig ved dette sidste punkt, at det bliver lidt svært med kærestens lillebror, for konfirmationsalderen i Danmark er 7. eller 8. klasse. Grunden til at man har en form for aldersgrænse er selvfølgelig, at en fadder jo lover at være med til at opdrage jeres lille dreng i den kristne tro. Kan man det i 6 . klasse, når man måske aldrig rigtig har haft noget med kirken eller Bibelen at gøre?
Hvis din kærestes lillebror derimod er aktiv i en kristen klub eller kirkelig spejder, så ville jeg måske nok synes, at han var en dejlig fadder.
Mit råd er ganske enkelt: Snak med den præst, der skal døbe jeres lille dreng - måske vil præsten foreslå, at alle faddere er med ved dåbssamtalen - så din lillebrors kæreste forstår og ved, hvad det er at være fadder.
Endnu en gang til lykke - og al Guds velsignelse over dåben og jeres lille søn...
Signe Voldby, præst