DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

SPØRGSMÅL til forskellen mellem katolsk- og protestantisk kristendom.

Kære Netkirken, jeg har lige sendt jer nogle spørgsmål vedrørende et eksamensprojekt - men ser nu det er de forkerte spørgsmål jeg har set. Nedenunder er de RIGTIGE spørgsmål - sorry :-)

Mvh Peter Selin

1. Hvad vil du nævne som den største forskel mellem katolicisme og protestantisme?

2. Hvad betyder og indebærer det at få nadveren i protestantisk-tro?

3. Hvorfor dele den protestantiske kirke nadverfællesskab med andre kristne trosretninger?

Peter Selin

Kære Peter S.
Tak for dine spørgsmål...

Spørgsmål 1:
For mig er den største forskel mellem katolicisme og protestantisme, at man i den katolske kirke har en fælles ledelse under Paven og et fælles syn på for eksempel dåben. De protestantiske kirker er meget mere forskellige med ledelse, strukturer og syn på dåben.

Spørgsmål 2:
Jesus giver sig selv til os med vore synders forladelse. Når vi modtager brødet og vinen som Jesu legeme og blod, så mindes vi om, at Jesus ønsker at være lige så tæt på os, som det vi spiser og drikker.

Spørgsmål 3:
Jeg vælger at forstå "den protestantiske kirke" som "vores egen folkekirke". Vi har for mig at se nadverfællesskab med andre kristne kirker, fordi vi godt ved, at vi "kun" er én ud af mange kristne kirker, - og vi har alle brug for hinanden.
(Det gælder også vore katolske medkristne!)

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen