DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

Bor i Tyskland men vil gerne have mit barn døbt i Danmark

Min brors datter bor i Tyskland, men har stadig dansk statsborgerskab. Hun er gift med en tysker og har for 4 måneder siden født en lille pige. Hendes store ønske er at få hendes datter døbt i Danmark.

Mit spørgsmål er: Kan hun det? Hun er ikke medlem af folkekirken, kan dette give problemer i hen hold til at få datteren døbt i Danmark?

Kære Inken,
Din niece er meget meget velkommen til at få sin lille datter døbt i Danmark. Det er en rigtig god idé, at din niece vælger at spørge en kirke, hvor der er en vis tilknytning, fx dér hvor hendes forældre bor, men de fleste kirker vil sandsynligvis være positive over for en forespørgsel.
De ting, der skal på plads, er følgende:
NAVN:
Ved indskrivning til dåb skal forældrene fremvise al dokumentation fra Tyskland , om barnets fødested, registrering i Tyskland, evt registrering af navn. Mange steder i Europa får barnet navn ved fødselen - og da er det sådan, at et barn naturligvis skal have det navn, der hører til i bopælslandet. Fx er der lande i Europa, der kun anerkender faderens efternavn som efternavn til barnet - og det kan man ikke lave om på i Danmark. Netop dér gælder reglen "skik følge eller land fly".
CPRnr:
barnet vil naturligvis være registreret i Tyskland. Ved dåb i Danmark tildeler kirkekontoret et "administrativt CPRnr" til den lille pige. Dette CPRnr vil først have officiel funktion ved en evt tilflytning til Danmark.
FADDERE:
Der skal også til dåb i Danmark være "mindst to højst fem" faddere. De skal være døbt med en kristen dåb og over konfirmationsalderen. Og for barnets og dåbens skyld er det en god idé at vælge faddere, der oprigtigt ønsker at stå inde for den kristne dåb og måske bakke barnet op med bøn og tro.
MEDLEMSKAB:
Ved dåb i Folkekirken optages man som medlem af Folkekirken. Det vil også ske for den lille pige, når hun døbes - uanset om hendes mor er medlem eller ej. Dog sker det af og til, at en udøbt mor vælger at blive døbt samtidig med sin lille datter - det kunne måske være en mulighed for din niece, når hun netop aktivt vælger kirken til for sin datter?
KIRKETILHØRSFORHOLD:
I Folkekirken accepterer vi dåb fra alle kristne kirker - og hvis din nieces datter på sigt ønsker at være en del af den kristne lutherske kirke i Tyskland, så er det vældig enkelt, fordi hendes kristne dåb også dér vil blive accepteret med glæde.
ATTESTER:
Det KAN være en god idé for din niece, at hun beder kirkekontoret i Danmark om at udskrive en dåbsattest, legaliseret på engelsk, dvs udskrevet på både dansk/engelsk. Det vil gøre det lettere at benytte attesten i Tyskland.

Kære Inken, det blev et langt svar, som du selvfølgelig er velkommen til at vise din niece.
Al Guds velsignelse og fred til dig og held og lykke med dåben.
Venligst,
Signe Voldby, præst