DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

svensk far/dansk mor og ønsker dåb i Danmark!?

Hej!

Jeg er en dansk kvinde som er gravid med mit første barn. Min kæreste er svensk og vi har hus og bor i Sverige. Jeg har boet i sverige gennem de sidste 6 år. Jeg er dansk døbt og konfirmeret. Kæresten er døbt og konfirmeret i Sverige. Da dåb ikke er en stor tradition i hans familie, men er i min familie og dåbskjolen allerede venter. Vil jeg vide om jeg har mulighed for at få lov til at døbe mit barn i Danmark? Vi er ikke gift så egentlig burde jeg vel kunne døbe det i Danmark uden problem? Eller hvordan er reglerne?
Håber virkelig i kan hjælpe for jeg kan ikke finde noget svar andre steder!
På forhånd tak!

Julie Poulsen

Kære Julie,
Til lykke med at du venter barn med din svenske kæreste. Også dejligt at I er glade for at bo i Sverige, jeg har selv en søster, der bor i Sverige med sin svenske/danske familie!
For at svare HELT kort, så er I meget meget velkomne til at få jeres barn døbt i en dansk kirke.
Og det havde I bestemt også været, hvis I havde været gift!
Dog vil jeg lige give dig lidt bonus-info!
I Sverige er det ikke kirkekontoret, der registrerer fødsler og navn, det er derimod Skatteverket. Hvis jeres lille barn skulle døbes i Sverige, så er det i kirken, man registrerer dåben - men altså ikke navnet!
I Danmark, hvor Folkekirken stadig er en statskirke med civilregistrering, dér registrerer kirken både fødsel, navn og dåb.
En anden lille ting, som du bare kan få at vide, er, at når jeres barn , født og bosiddende i Sverige, skal døbes i Danmark, vil man på kirkekontoret tildele jeres barn det, der kaldes et "administrativt CPRnr". Det er en del af processen, som ikke betyder noget for jer , blot for registrering i en dansk sammenhæng, og som det danske kirkekontor vil stå for.
Endelig vil jeg også nævne, at dåb medfører medlemskab i Folkekirken, og da man i hele Norden accepterer alle kristne dåb, kan jeres datter sagtens på et tidspunkt melde sig ind i en svensk kirke på baggrund af den danske dåb.
Og endelig tænker jeg, at din kæreste og du vælger en dejlig ting til jeres barn, at det bliver velsignet af Gud og modtager al Guds fred og løfter og håb - og at det på en særlig måde kaldes "Guds barn".
Må Gud velsigne jer - held og lykke med fødslen (!) - og al Guds fred...
Venligst, Signe Voldby, præst