DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dåb uden faren

Hej
Vil enlig bare høre, hvor ledes om der er regler når man skal have døbt sit barn og faren ik er velkommen .
Jeg vil gerne have døbt min datter men er ikke enig med faren om efternavn og gælder fællesforældremyndighed os her.
Kan jeg ik få mit barn døbt uden faren er indblandet ?

Inge

Hey Inge,
Tak for mail - jeg har været ude at rejse og ser den først nu!
Hvor er det en ærgerlig situation, du står I. Og der ER altså ikke nogen mulighed for, at du selv kan bestemme, hvis barnets far og du har fælles forældremyndighed.
I skal være enige om navn og om dåb eller ikke-dåb. Du kan IKKE døbe din datter uden faren er enig.
Hvis I ikke kan snakke sammen, så må I skrive sammen. Og hvis I ikke kan nå til enighed når I skriver sammen, så kan I måske mødes på kirkekontoret, hvor kordegnen eller præsten kan vejlede jer. Jeres barn SKAL jo have et navn!
Og selv om du rigtig gerne vil have dåb, så KAN jeres datter jo også blive døbt senere, hvis I da får mere ro på og får snakket om det.
Både du og din datters far er NØDT til at indgå kompromis omkring navnet. Hvad med at give jeres datter begge jeres navne, og af praktiske årsager kan det sidste efternavn være det samme, som den, hun bor hos?
Jeg håber, det hele lykkes, men jeg tror, det er en god idé , at I mødes på neutral grund - fx hos en kordegn/præst og får snakket om det hele. I kan jo begge to tage en ven med - og få talt det hele igennem.
Al Guds fred,
Signe Voldby, præst