DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Fandt min far som voksen

Hej
Jeg står i den situation at jeg mistede min mor i en bilulykke da jeg var 3 år gammel og fandt først ud af hvem min far var i 94 og som desværre ikke står på min dåbsattest og jeg har et stort ønske om at min far kommer til at stå på min dåbsattest og min far har også et stort ønske om at det bliver officielt kan det lade gøre? Og kan min far komme til at stå i en økonomisk klemme hvor han skal betale børnepengene tilbage til staten som han ikke har betalt?? Eller hvordan står vii den situation??jeg idag er 42 år gammel og min far er på efterløn og ville blive ruineret hvis han skulle betale alle de penge tilbage!! Hvad er mine muligheder for at få mit største ønske opfyldt? Uden at ruinere min far som betyder alt?

Kære Liselotte,
Til lykke med at du har fundet din far.l Dejligt at både du og han er glade for det!
Hvad papirarbejde og dokumentation angår, er det hele lige lidt anderledes!
Man indskriver IKKE en far i officielle sammenhænge som personregistrering, medmindre der foreligger klar dokumentation.
For lige at starte bagfra med økonomien. HVIS din far blev anerkendt officielt som din far, så skal han IKKE betale børnepenge fra engang, du var barn.
Han vil blive betragtet som det, man kalder "ny far" - præcis som en adoptivfar - som jo heller ikke skal "betale bagud".
MEN... igen bagfra ... når I spekulerer en del på økonomien, så kan det være, at I også tænkre fremad - nemlig på arv - og det er klart, at netop dér vil du, hvis din far anerkender sig at være din far - så bliver du arving på linie med eventuelle andre børn.
Og her springer vi så tilbage til nutiden - og jeres situation. For det netop her, at det er meget VIGTIGT, at der foreligger klar dokumentation for et faderskab.
Og som jeg hører sagen, så er der vist ikke mange muliheder dér. Igen som jeg læser det, du skriver, så har din far aldrig været anerkendt eller accepteret eller nedskrevet eller regnet som far i nogen officielle sammenhænge overhovedet. Og åbenbart heller ikke af din mor, for når din far IKKE står på din dåbsattest ( og dermed i al officiel registrerring), så skyldes det, at han aldrig har været oplyst som din far
Mit bedste bud vil være, at det på den baggrund bliver rigtig svært at få din far anerkendt officielt som din far.
Mit råd vil være: glæd jer over at I har fundet hinanden.
Hvis der er noget økonomi og arv i jeres forhold, som I gerne vil have på plads - så få en advokat - eller din far i vidners nærvær - fx efter samtale med hans evt. andre børn - til at nedskrive et dokument om en ønsket arveandel til dig.
Hvis du synes, der stadig er løse ender i din situation, så gå evt. ned til dit lokale kirkekontor - med al mulig dokumentation - og bed dem hjælpe dig - ved at tjekke de gamle kirkebøger osv...
Venlig hilsen og Guds fred,
Signe Voldby, præst