DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

Barnedåb - gudfader

Hej Netkirken

Vi skal her til juni have døbt vores søn i kirken og i den forbindelse ønsker vi at min mands bror skal være gudfar. Men vi er efterfølgende blevet i tvivl om at han skal være medlem af folkekirken idet vi kan se forskellig information på kirkens hjemmeside (hvor der står at han skal) og ministeriets (hvor der står at det ikke er et krav). Er dette noget som er forskelligt fra kirke til kirke og hvad skal vi rette os efter? Han er både døbt og konfirmeret, så det skulle ikke være et problem.

Ser frem til at høre fra jer.

Den forvirrede

Kære spørger.
Til lykke med Jeres søn og med den kommende dåb.

Du har ret i, at der på kirkeministeriets hjemmeside står følgende:
"En fadder skal selv være døbt med den kristne dåb, i folkekirken eller i et andet kristent trossamfund,
men behøver ikke at være medlem af folkekirken."

Jeg kan kun råde Jer at tale med den præst, der skal døbe Jeres søn.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen