[ Forrige ] [ Til spørgsmålene ] [ Næste ]
Kvinder tale og hovedpåklædning 2
Respons på ”Kvinder tale og hovedpåklædning” fra d. 17/2
Hej igen Elizabeth Knox-Seith
Ja, det kan jeg forstå. Men hvordan kan vi være sikre på, at det rent faktisk er samtiden og konteksten Paulus skriver/taler ind i, og ikke har relevans i dag?
Her tænker jeg på 1. kor. 11,v10: ”Derfor må kvinden af hensyn til englene have noget på hovedet som tegn på myndighed”.
Og igen fra vers 13: ”v13 Døm selv! Sømmer det sig, at en kvinde beder til Gud med utildækket hoved? v14 Lærer ikke naturen selv, at det er vanærende for en mand at have langt hår, v15 mens det er ærefuldt for en kvinde at have langt hår? Hun har jo fået håret som et slør. v16 Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.”
Hvad angår mændene i 1. kor. 11, så forstår jeg ikke vers 14 – og det gør jeg netop ikke på baggrund af nasiræerløftet i 4. mosebog kap. 6, v5: ”Så længe hans nasiræerløfte gælder, må der ikke komme en ragekniv på hans hoved. Han skal være hellig, indtil den tid, han har viet sig til Herren, er gået. Han skal lade håret på sit hoved vokse frit.”
… og i den forbindelse, beretningen om Samson som havde været nasiræer siden fødslen, og aldrig været i nærheden af en ragekniv.
I øvrigt, er jeg ikke bekendt med andre steder, at dette skulle forekomme i bibelen. Er dette korrekt?
mvh
J.
Svar:
Kære J
Det er meget spændende spørgsmål og tanker du bringer frem og der er stof til mange sider om de nævnte emner. Uden at jeg vil gå dybt ind i fortolkninger vil jeg generelt sige, hvad du sikkert godt er klar over, at det handler primært om jødisk tradition og regler.
Når Paulus tale om hårlængde og tildækning at håret for kvindernes vedkommende så mener jeg, at det er noget der har rod i jødedom og gammel tradition. Når vi ser på Jesu lære tror jeg ikke, at gamle jødiske regner og traditioner på nogen måde skulle binde den kristne. Jesus gør jo op med mange ting der bandt mennesker gennem jødernes lov.
Det nye testamente er jo netop ’den nye aftale’ eller pagt med Gud hvor loven ikke mere skulle binde mennesket i faste regler, men gøre os frie under samvittighedens lov og Åndens frihed skulle hjælpe os til at lægge vægten på det egentlige i evangeliet.
Det jødiske kvindesyn, at kvinden er underordnet manden var det lovbundne jødiske folks tradition og henviser til at manden blev skabt først og kvinder derefter og derfor var ham underordnet –
Vi ved imidlertid, at vi er lige, mænd som kvinder, jøder og græker osv. som skriften udtrykker det, alle er vi eet i Kristus. (Galaterne 3.28)
Omkring Nasiræersystemet så var det også en gammel jødisk ting, et løfte man aflagde om at indvie sig til et liv i adskillelse fra urenheder, fra stærke drikke o.l. Nasiræerne måtte heller ikke klippe sit hår i den tid de levede under løftet (tænk på Samson som vist var den første Nasiræer vi ved om). I øvrigt mener man, at Nasiræerløftet kunne være en måde at adskille sig fra den tid hvor landets oprindelige indbyggere, Kanaanærene stadig påvirkede landet med deres barske afgudsdyrkelse og levevis.
Ja, kære J, jeg generaliserer sikkert en del, men dine spørgsmål kræver en længere snak med teologer der har speciale i jødiske skikke kontra den nye pagt. Jeg respekterer bestemt dine interessante spørgsmål og dette er ikke en afvisning af de gode spørgsmål, men en forklaring på, at spørgsmål som dine nok hellere kunne besvares hvis du tog en samtale med din hjemlige præst hvor der ville være tid til at uddybe dine spørgsmål.
Det vil blive for meget om jeg her skulle skrive det afsnit fra Paulus brev til Galaterne kapitel 3 som jeg synes på en god sætter tingene i perspektiv. Den gode Paulus som i Korinterbrevet taler om hårlængder etc. siger her noget klart om ’Lovgerninger eller tro’ læs venligst hele dette kapitel og glæd dig med mig over, at loven med Jesus måtte vige for frihed i tro.
Sidste vers i kapitlet runder det af med de dejlige ord: ’Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus’-
Ole Bækgaard
Svaret af:
Ole Bækgaard, Netpræst
[ Stil et spørgsmål ]
|