DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

fejl på dåbsattst

Hej
Vi fik døbt vores lille Kalle i går (d.15.02.78) en god dag, både i kirken og efterfølgende med venner og familie til spisning.
men da vi får kigget på dåbsattesten, ser vi at mellemnavnet er stavet forkert...
han bliver døbt; Kalle Hilfling Abildgaard - men der står Kalle Hifling Abildgaard (mangler et l i mellemnavnet), hvordan skal vi forholde os til det? hvem skal vi kontakte?
Håber I kan hjælpe ;)
mvh Søren Abildgaard

Søren Abildgaard

Kære Søren Abildgaard,
Selvfølgelig skal dit barns navn rettes - og du skal ringe til kirkekontoret, der hører til den kirke, hvor barnet blev døbt!
Hvis du har tid at læse videre, så vil jeg lige sige, at normalt laver kirkekontoret en "dåbskladde" på nettet, så man kan skrive dåbsattesten ud FØR dåben, og først EFTER dåb/navngivning faktuelt har fundet sted, sendes det ud til "magter og myndigheder" i DK - og da de fleste kirkekontorer har lukket mandag, så er det nok først her til formiddag, at man registrerer dåb og navn fra weekenden.. Barnets navn tastet ind manuelt, og der kan godt opstå menneskelige fejl!!
Når du taler med kirkekontoret, og de måske allerede HAR registreret navnet med forkert stavemåde, så er det dem, der skal ændre det ved at tilbagekalde navngivning og bagefter indføre det rigtige.
Det er i hvert fald ikke noget med, at dit barn "hænger på" et forkert navn - så ring du bare - og i øvrigt til lykke med dåben!!
Venligst og Guds fred,
Signe Voldby, præst