DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Skal man være dansk statsborger for at stå fadder?

Jeg vil gerne vide om det er muligt at lade min søsters mand stå fadder til båben når han er norsk statsborger. Har det envidere noget at sige at de begge er bosat i Norge?

Kære Nina,
Tak for dit spørgsmål - og ja, din søsters norske mand kan sagtens stå fadder til dit barn! At være fadder har heldigvis intet med statborgerskab at gøre, men med to andre ting: 1. man skal være døbt med en kristen dåb og 2. man skal være over konfirmationsalderen.
Hvis din norske svoger opfylder de betingelser, kan han sagtens være fadder.
En lille ekstra ting, som jeg blot vil nævne, er, at det at være fadder rummer to ting: at være vidne til dåben og at være med til sammen med forældrene at opdrage barnet i den kristne tro - eller, som der står i rituale: "hvis forældrene dør,før barnet bliver voksent" så skal fadderne påtage sig den opgave: altså at opdrage i den kristne tro.
For mig som præst er det en fantastisk anledning til at opmuntre fadderne til at bede for deres dåbsbarn. Måske er bøn slet ikke en del af deres liv, når de bliver faddere, men så er det jo en virkelig god anledning til at begynde - fx ved at sige hver dag:
Kære Far i Himlen, velsign mit fadderbarn denne dag, vær hos barnet med din fred, som du har lovet at være med os alle dage indtil verdens ende. Herre, hør min bøn. Amen
Som fadder (og forældre) kan man også tage barnet til børnegudstjenester i kirken eller læse bibelhistorie for dem.
Der er masser af muligheder for at være en god fadder! -
Så derfor vil mit råd altid være at både vælge fadder , som du har gjort, der har en varm og nær og familiær kontakt til barnet - men også en, der ud over at være døbt, er positivt indstillet over for det med troen.
Så - kære Nina, hav en velsignet dåbsdag, når den tid kommer.
Venligst,
Signe Voldby, præst