DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Min mors efternavn..

Hey..
Jeg skriver fordi jeg har et spørgsmål ang. hvordan jeg finder min mors dåbsattest til hvis jeg vil ha nyt efternavn.. Vil nemlig gerne ha min mors efternavn, da jeg har været gift og det ikke holdte.. Håber du lige kan hjælpe mig..
Vil gerne gøre det så nemt så muligt.. :)

Mvh Maria

Maria Skou

Kære fraskilte,
Jeg kan godt forstå, at du vil antage din mors efternavn. Det kaldes en "navneændring", og der skal derfor udfyldes lidt papirer og betales et beløb på nettet - proceduren vil fremgå, når du klikker ind på personregistrering.dk - og så videre til navneændring.
Det burde være sådan, at din mors navn står på din fødsels/dåbsattest, som du sikkert har et sted. Ellers kan du på et kirkekontor bede dem printe den ud - naturligvis skal du vise behørig legitimation ved afhentningen.
Hvis kun din mors nuværende evt. giftenavn står på attesten, og du gerne vil hedde hendes "pigenavn", så kan du jo fx. få din mors fødsels/dåbsattest eller bede hende få en udskrift af kirkebogen, så I har dokumentation for navnet.
Det vigtige er at dokumentere din mors navn - og at du er hendes datter!
Måske kan du også stille og roligt gå ned på det lokale kirkekontor i deres åbningstid og bede dem hjælpe med det hele.
Venligst - og held og lykke, God bless...
Signe Voldby, præst