DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

Navneændring når man bor i Sverige

Jeg ønsker at skifte efternavn således at jeg får mit mellemnavn Kjær som efternavn. Det skulle jeg kunne gøre efter den seneste liberalisering af navneloven, men nu har jeg siden 2006 boet i Sverige og her skal således følge Svenske regler. Jeg har bedt om navneændring hos den svenske navnemyndighed, som er Skatteverkeet og de har nægtet det. Jeg kan jo selvfølgelig nok flytte midlertidigt tilbage til DK og så skifte navn og flytte tilbage igen. Det virker dog lidt tåbeligt og unødigt. Er det ikke muligt at jeg kan skifte navn som udenlandsdansker? Kan se her på siden, at det kan man gøre hvis man f.eks. bor i Frankrig.
Torben

Torben Kjær Jensen

Kære Torben,
Du har helt ret i, at de nye danske navneregler gør, at du har fuld ret til antage dit mellemnavn som efternavn. At gøre det fra Sverige er så heller ikke så vanskeligt!!
En del af svaret til dig tager dog udgangspunkt i dit statsborgerskab. Hvis du har svensk statsborgerskab, så må du følge svenske navneregler. Hvis du har dansk statsborgerskab, så er der fin mulighed.
I en underafdeling af navnelovens § 16 om navneændring står der vejledende i 2.3.3.6:
"Den, der har fast bopæl (domicil) i udlandet, kan kun få foretaget navngivning og navneændring efter de danske regler, hvis den pågældende har dansk statsborgerskab, og navngivning eller navneændring som følge af deres statsborgerskab ikke kan gennemføres i det land, hvor ansøgeren bor."
Og så står der faktisk videre, Torben, en situation, som passer godt på dig - hvis du altså er dansk statsborger:
"Eksempel: Peter Hansen, med domicil i England, har fået afvist at få sin ansøgning om navneændring behandlet i England. De engelske myndigheder vil ikke behandle hans ansøgning, idet han er dansk statsborger. Peter Hansen kan nu få foretaget en navneændring i det sogn, hvor han sidst har haft ophold i Danmark."
Så her er løsningen på dit spørgsmål. Du kan, hvis du er dansk statsborger, sagtens få lavet en navneændring i det sogn i Danmark, som du sidst har boet i - og du kan ordne det hele digitalt med digital signatur og med betaling på nettet.
Så held og lykke med det - og Guds fred...
Signe Voldby, præst