DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Nyt efternavn på dåbsattest

Hej, jeg er blevet gift i 2013 og har efterfølgende modtaget en ny dåbsattest hvor der står at jeg er døbt i min mands navn. Jeg er født C. Storgaard og det er efter vi er blevet viet i kirken ændret i min dåbsattest til C. Pilgaard. Hvorfor gør man det? Og kan man få det ændret? Jeg er jo født Storgaard og det vil jeg gerne have fremgår af min dåbsattest selvom jeg hedder Pilgaard nu:)

På forhånd tak for hjælpen

Camilla

Kære Camilla,
Til lykke med vielsen!
Nu skal du høre dét med navnet.
Med den nye navnelov 2007 er det blevet sådan, at der ikke er noget, der hedder pigenavne/fødenavne, når man foretager en navneændring. Når man bliver gift og vælger et nyt navn i den forbindelse, så figurerer det som en virkelig navneændring - og derfor kommer det også til at stå på din fødsels/dåbsattest, som jo også er en dokumentation for dit navn.
Hvis man fx hedder Finn Olsen, og ændrer navn til Ole Olsen, så komme det navn til at stå på ens fødsels/dåbsattest, da det jo er en navneændring, der er foretaget.
Og det gælder altså også nu for efternavne, som man "ændrer" ved vielsen.
Til lykke anyway - og al Guds velsignelse i det nye år.
Venligst,
Signe Voldby, præst