DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

udstedelse af ny dåbsattest

Hej

Jeg har et spørgsmål vedr. udstedelse af ny fødsels/dåbsattest. Min kæreste og jeg skal giftes og i den forbindelse har præsten bedt om en kopi af min dåbsattest/fødselsoplysninger. Jeg har desværre ikke kunne fremfinde den og vil i den forbindelse meget gerne have udstedt en ny. Ved i hvem jeg kan kontakte for dette, er det den irakiske ambassade (er født i Irak)? Jeg tænker ligeledes, hvorvidt der er en offentlig myndighed, som kunne ligge inde med den idet jeg blev tildelt dansk statsborgerskab i 1996, da min familie kom til Danmark.

Anas Shakshaki

Kære Anas ,
Tak for din mail...
Jeg tænker lidt på, at der nok er flere vinkler i dit spørgsmål, så måske bliver mit svar lidt "bredt" - og jeg håber, du kan bruge noget af det.
1.
Du nævner, at du ønsker en fødsels/dåbsattest. Hvis du er døbt i en dansk Folkekirke, så kan du få udskrevet en dåbsattest i alle kirker i Danmark - og hvis den præst, der skal vie jer, er præst i Folkekirken, så kan du bede ham om at gøre det. Og det er her, jeg bliver lidt i tvivl, om du er døbt eller ej - for jeg tror,jeres præst vil kende til denne procedure.
2.
Hvis du er døbt i en frikirke, så kan du dér "kun" få en attest på din dåb - og det er jo mere internt kirkeligt og altså ikke et bevis på, at du er dig!
3.
Det, der efterlyses i forbindelse med et bryllup i Danmark, når kommunen skal udfærdige en prøvelsesattest - som alle skal have, hvadenten de skal vies borgerligt eller kirkeligt! - det er papirer på, hvem du er og dit CPRnr, så man kan prøve, om der er noget, der hindrer dit ægteskab.
I Folkekirkens civilregistrering/kirkebog står der KUN de ting, der er foretaget i Folkekirkens regi - altså fx dåb eller fx fødselsregistrering, hvis man er født i Danmark.
Da du ikke er født i Danmark, og da du måske ikke er døbt, skal du derfor have fat i Borgerservice eller måske Udlændingestyrelsen, for at få fat i en udskrift, der viser dit danske statsborgerskab ud fra dit CPRnr.
Så kære Anas, held og lykke med bryllup og det hele, og al Guds fred til dig.
Signe Voldby, præst