DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Er det muligt at få en dåbsattest på fransk?

Hej

Min søn er i Frankrig og har brug for at få sin dåbsattest på fransk, kan vi få det? Kan jeg bestille den online?

Mvh

Dorte Frimand

Kære mor til søn i Frankrig,
Tak for dit spørgsmål om dåbsattest.
Det er din søn selv, der skal rekvirere en dåbsattest ved at henvende sig til fx det kirkekontor i DAnmark, hvor han blev døbt eller fx det, der er nærmest din bopæl. Hvis han sender dig - som er hans mor - en fuldmagt og orienterer kordegnekontoret om det, så kan du godt hente attesten på hans vegne.
Herefter skal I selv sørge for, at attesten bliver oversat til fransk af en statsautoriseret oversætter og betale for det. Jeg vil råde dig til at kontakte den franske ambassade i Danmark og bede dem foreslå en oversætter. Hvis de franske myndigheder kræver det (spørg igen på den franske ambassade), skal attesten på dansk/fransk også legaliseres/verificeres i Udenrigsministeriet, hvor det nemmeste er at møde op i deres åbningstid (find den på nettet)og betale kontant (190 kr) og bede dem eftersende attesten, når den er legaliseret.
Alle kirkekontorer i Danmark kan udskrive en legaliseret attest på dansk/engelsk, men desværre ikke på dansk/fransk. En del lande accepterer fint en attest legaliseret på engelsk, men vist desværre ikke Frankrig - dog ville jeg også spørge den franske ambassade - eller din søn, der ved hvem der skal se hans attest! - om en attest legaliseret på engelsk kan bruges. I dét tilfælde er det jo en del mere simpelt, da kirkekontoret (mod forevisning af fuldmagt og legitimation) kan udskrive den med det samme.
Held og lykke og Guds velsignelse.
Signe Voldby, præst