DAGENS ORD: ”Sådan har jeg talt til jer, for at I skal have fred i mig. I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden.” Johannes 16:33

Forbøn

Hvordan får man virkelig kontakt med Gud? Sådan virkelig. For jeg har sgu prøvet i SÅ lang tid nu (faktisk år) Gudsteneste kun for at hjælpe mig (eller prøve) Men anyways, jeg er dælme blevet skuffet så mange gange, og nu gider jeg kraftedme ikke mere. For jeg VED han kan, og jeg har virkelig brug for hjælp til helbredelse da jeg sidder i kørestol efter en hjernevirus i 2004 som næsten slog mig ihjel. Mit liv lige nu er nemlig ikke særlig sjov og ret meget værd. Men er der bogen der har fif. Så vil jeg være SÅ taknemmelig.

Søren Nielsen

Kære Søren.
Tak for dit ærlige spørgsmål. Jeg ved ikke, om jeg har nogen "fif". Men du har ret.
Livet er ikke altid så sjovt.

Når du spørger efter at få kontakt med Gud, - så gør du det, fordi Gud spørger efter kontakt med dig. Det er nemlig altid Ham, der begynder.
Derfor må du godt stole på, at Han virkelig er interesseret i dig.

Derfor må du også blive ved med at bede til Ham om hjælp. Gud har aldrig lovet, at vi får alt, hvad vi beder om. Men Han vil være sammen med os og hjælpe os videre i livet.

Her vil jeg fortælle om noget af det, der har hjulpet mig.

Jeg gerne fortælle om en lille dreng, der ikke var så teknisk smart. Han ville ”reparere” et Kuk-ur, men brugte en hammer som værktøj - og det kunne Kuk-uret ikke holde til. På samme måde er det ikke så mærkeligt, at vi har svært ved at klare, når livet gør ondt. Vi er – som kuk-uret – ikke skabt til at kunne klare svære og hårde ting. Nej – vi er skabt til at gå i glæde og fred – i tryghed og kærlighed - sammen med Gud i Paradiset. Her er vi uden for Paradiset – hvor der møder os svære ting, men Gud vil være med os også her. Og det kan han og det ønsker Han.
Ved juletid bliver vi mindet om det, som englen sagde til hyrderne Julenat – at der er født os en frelser! Som voksen nøjedes Jesus ikke med at sige en helt masse - nej - Han led, døde og opstod for os – som vi hører om det i Påske-tiden. Han vil – som vi mindes om i Pinse-tiden - gennem Ordet og Helligånden være sammen med os i livet her – Han vil hjælpe os med livet og troen.
Vi er aldrig blevet lovet, at vi slipper for svære ting, men Han har lovet, at Han vil hjælpe os i gennem, - at vi må sætte vores tillid til Ham.

Jeg holder også meget af en beretning om en, der engang drømte, at han gik sammen med Jesus – og der, hvor de havde gået, var der oftest 2 hold fodspor. Men nogle steder var der kun et hold fodspor – og manden fandt ud af, at det var i de sværeste perioder i hans liv, - at der kun var et hold fodspor. Han sagde da til Jesus: ”Hvorfor lod du mig gå alene i de sværeste perioder?” Jesus svarede ham: ”De fodspor er ikke dine, - de er mine – der bar jeg dig”. Gud vil ikke kun være med os de lyse dage. - Han vil være med os alle dage – også de dage, der ikke er til at bære for os. Jesus og dermed Gud vil også bære Jer videre, og det er min egen erfaring. For nogle år siden i London læste jeg om en anden, som har gjort samme erfaring, - nemlig Bear Grylls, eventyreren, der kaster sig ud i store udfordringer – som man kan følge på Discovery.

(Du kan også prøve at "Google": "Bear Grylls on Alpha"")

Jeg kan også anbefale dig at finde en kirke i nærheden, hvor de har "Alpha-kurser". Det er en slags konfirmand-undervisning for voksne, hvor man virkelig får hjælp til at opleve kontakten med Gud.

Du skriver bl.a., at dit liv lige nu ikke er særlig sjovt og ret meget værd. Det kan jeg godt forstå, - men har du tænkt over, - at for Jesus er du så meget værd, at Han syntes, at du var værd at dø for.

"For således elskede Gud verden (også dig), at Han gav sin enbårne Søn, for at enhver (også du) som tror på Ham ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin Søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved Ham."

Med ønsket og bøn om Guds velsignelse og helbredelse over dig med alt godt.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen