DAGENS ORD: ”Jeg fandt dine ord og slugte dem; dine ord blev til fryd for mig og til hjertets glæde, for dit navn er nævnt over mig, Herre, Hærskarers Gud.” Jeremias 15:16

[ Forrige ] [ Til spørgsmålene ] [ Næste ]

Lovens bogstav/ ånd

Hej
Jeg har lige en spørgsmål om Jesus som jeg ikke helt kan besvare
Jesus siger til farisæerne: "Men I går op i lovens BOGSTAV og ikke i dens ÅND!"
Hvad tror I, at Jesus mener med det?
Tak på forhånd! :-)

Eva

Svar:

Kære Eva
Tak for din henvendelse og dit relevante spørgsmål.

Farisæerne er, når alt kommer til alt den religiøse gruppe i Israel, som Jesus reelt var tættest på. Derfor er Jesus klar og tydelig i sin kritik af denne gruppe. Farisæerne er bl.a. dem der tror på, at Jahve er levende og virkende, og at Loven er inspireret af Gud. Så de er altså ikke langt væk fra Guds rige, men tæt på. Og så alligevel ikke!

I Rombrevet kapitel 7 vers 6 og i 2. Korinterbrev kapitel 3 vers 6 uddybes modsætningen mellem lovreligionen og evangeliets nådesbudskab. "Bogstaven slår ihjel, men ånden gør levende."
Farisæerne mente - og mener også den dag i dag - at alt i livet går ud på at gøre det rigtige, at holde loven, forskrifterne og ad den vej opnå renhed og retfærdighed. Jesus tager fat i denne religiøsitet og siger: "I lægger tunge byrder på folks skuldre, som I ikke selv bærer." "I betaler omhyggeligt tiende (skat) af alle jeres krydderurter, mynte, dild og kommen, millimeterretfærdighed, mens I forsømmer det vigtigste i livet, nemlig ret og barmhjertighed og troskab... I fisker myggen op, men sluger kamelen."

Vi skal ikke se stift på lovens bogstav, men forstå dens ånd! Og hvad ånden er, er jeg ikke i tvivl om: Det er barmhjertighed, det at være hinandens næste eller medmenneske og ikke hinandens dommere.
Jesus er ikke inkvisitorisk i mødet med os mennesker, men vores nådige frelser. Og hans bud er, at vi skal elske hinanden, som han har elsket os. Og hjælpe den, der er i problemer. Ikke fordømmer ham eller hende.

Forholdet mellem lovens bogstav og lovens ånd kan også beskrives som henholdsvis en billedramme og dets motiv. Billedrammen sikrer at motivet holdes stabilt, men det er selve motivet, der udgør billedet. Rammen er til for billedets skyld og ikke omvendt.

At gøre Guds rige alene til lovopfyldelse på lovopfyldelse er en stor misforståelse. Guds rige er blevet os tilgængeligt ved tro på Jesus Kristus og ved, at vi omvender os fra de lovbrud, vi har begået i forhold til Guds lov. Lovens bogstav vil uanset hvad fordømme os for de brud vi har begået, Helligånden vil male Kristus for vores øjne, så vi bliver frelst og forløst ved Guds nåde.

Håber mit svar giver mening.

God dag
Henrik Frimand-Meier



Svaret af:
 
Henrik Frimand-Meier

Henrik Frimand-Meier,
Netkirken

 

[ Stil et spørgsmål ]


Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk