DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Bor i Udlandet - Giftes i Danmark

Hej Signe,

Jeg har netop läst dit svar til et par som er i omtrent samme situation som min käreste og jeg. Vi bor begge i Tyskland og vil gerne giftes i Danmark näste aar. Du skriver i dit svar at:
"I Folkekirken er der den regel, at mindst en af parterne skal være medlem af Folkekirken (eller af en anden nordisk luthersk kirke)".
Vi har begge väret medlem af folkekirken indtil vi flyttede til Tyskland for ca. 1,5 Aar siden. Nu er vi dog ikke medlem af kirken i Tyskland.
Er det i denne situation muligt at blive gift i en dansk kirke.
Og saa lige et bonus spörgsmaal. Min käreste er gravid og derfor ville jeg ogsaa höre om vi kan faa vores Barn döbt i en dansk kirke?

Venlig hilsen

Dan

Kære Dan,
Tak for spørgsmål - dejligt at I er glade for Tyskland og jeres liv dér.
Du skriver, at I har været medlem af Folkekirken, indtil I flyttede - og hvis I ikke har meldt jer aktivt ud af Folkekirken, så vil der helt sikkert stå i kirkebogen under jeres CPRnr, at I stadig er medlemmer! (Men naturligvis betaler I ikke kirkeskat, da jeres skat jo betales i Tyskland.)
Så, kære venner, I er velkomne i en dansk kirke, og det er altid nemmest "at få lov" , hvis I vælger fx den kirke, I har en tilknytning til, eller kirken i det sogn, hvor jeres forældre bor eller lignende.
Og I er absolut meget velkomne til at få jeres lille barn døbt i en dansk kirke.
Held og lykke med det hele og Guds velsignelse,
Signe Voldby, præst