DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

gudmoder / faddere til dåb af 5årigt barn

Kære Signe

Jeg har adopteret en vidunderlig pige på 5 år fra Indien, og vi har nu været hjemme i ca. 2 måneder. Jeg ønsker at få hende døbt, men er lidt i tvivl vedr. faddere og gudmoder. Barnet skal selvfølgelig ikke bæres, men jeg har en kusine, som jeg gerne vil skal have en speciel rolle i forhold til barnet. Faktisk er jeg i tvivl om, om hun så skal være gudmoder eller fadder - og hvad vil forskellen være ved så stort et barn?. Er der begrænsning for, hvor mange faddere der skal være?

På forhånd tak for dit svar.

Jette

jette

Kære Jette,
Til lykke med din søde datter!
Når et barn under konfirmationsalderen skal døbes, så skal der være en gudmor, der på særlig måde står barnet nætr og vil svare på barnets vegne på spørgsmålene om tro ved dåben. Det er derfor, at det er vigtigt, at gudmoder/fader er medlem af kirken og døbt med den kristne dåb.
Så din kusine kan præcis godt blive din datters gudmor.
Rent kirkebogsmæssigt så skrives fadderne ind på samme side, og gudmoder eller gudfader er en af fadderne, men de fleste kirker noterer, hvem det er, der netop svarer for barnet.
Det sidste spørgsmål, en gudmoder skal svare på, er egentlig rettet mod barnet, "Vil du døbes på denne tro?"
Også her svarer den, der er gudmoder for barnet, men når det er en pige på 5 , ville jeg personligt også spørge barnet selv!
Præsten plejer at have et par samtaler eller en enkelt med større børn - om dåb og tro - snak med jeres præst om det og find ud , hvad I kan gøre, da der sikkert er nogle sproglige problemer lige nu.
Men endnu engang til lykke, jeg ønsker jer alt godt og Guds velsignelse.
Signe, præst