DAGENS ORD: ”Og er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde” Romerne 11:6

Alderskrav til gudmoder?

Hej Netkirke

Er der alderskrav til gudmoder/gudfar/faddere - myndig/ikke myndig?

Christian Nestler Jensen

Kære Christian.
Nej, der er ikke et krav om, at man skal være myndig (18 år), for at man kan være gudmor/gudfar eller fadder. Men det almindelige er, at pågældende skal være konfirmeret. Så ved pågældende lidt mere efter "præstetimerne", - og er rent fysisk også stor, at hun/han kan bære dåbsbarnet. Børn, der ikke er konfirmeret, kan dog (ved mine dåb) godt få lov til at bære barnet, - men så er det en voksen, der svarer.
Afgørende er, at de, der indskrives som faddere, vil påtage sig opgaven: "Sker det, at forældrene dør, før barnet bliver voksent, da skal I faddere, så vidt det står til jer, drage omsorg for, at barnet oplæres i den kristne tro!"

Ivan L. Jakobsen
Sognepræst