DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

En

Hej

Min datter blev døbt for snart 2 år siden. Der var 3 faddere til stede i kirken, og 1 der ikke kunne deltage. Altså har hun 4 faddere. Men min datter har stort set ikke kontakt til nogen af dem. Jeg har selv haft stor glæde af at kende, og ha\\\' et tæt forhold til min gudmoder, og vil gerne, at begge mine piger får det samme. Min ældste datter har en tæt kontakt til sin gudmoder, som også er min bedste veninde. Jeg kunne godt tænke mig, at min veninde også blev indskrevet som gudmoder (fadder) til min yngste datter, kan dette lade sig gøre??
Lisbeth

Lisbeth Gammelby

Kære Lisbeth,
Undskyld et sent svar - spændende spørgsmål!
Tankerne bag dit spørgsmål forstår jeg godt, men uden at have talt med provst eller biskop vil jeg sige, at det ikke kan lade sig gøre at indføre en fadder.
Grunden er, at faddernes opgave er to ting:
at være vidner til dåben og
at være med til at opdrage barnet i den kristne tro.
Det sidste kan din veninde jo sagtens være med til, og I kunne jo opfinde en ny titel og kalde hende "venindegudmor" - hvis hun har lyst at være med netop til det med "at opdrage i den kristne tro"!
Hvis det ikke så meget er det kristne, som den varme nære forbindelse i opvæksten, du tænker på,så er der jo ingen problemer med, at hun er der NU - uden at være indskrevet ved dåben. Bedsteforældre fx er jo heller ikke altid indskrevet som faddere, men de er alligevel nogle af dem, der elsker barnet ganske ubetinget og er der for barnet gennem hele livet, og som måske oven i købet beder for det.
Jeg ville sige, glæd dig over, at du har en veninde, der har lyst til og varme nok til at være noget for dit barn - og skriv måske en lille seddel eller notits i "barnets bog", hvis I har sådan en, hvor der står, at denne veninde ved dit barns to-års-alder blev hendes voksen-veninde.
Alt godt og Guds velsignelse,
Signe , præst