DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Guds vrede

Jow, jeg ved ikke hvor normalt mit spørgsmål er, men det er noget jeg er kommet til at fundere over i de sidste par dage.

Kan man komme til at gøre Gud så vred at han faktisk ikke kan lide een?
Hvad så hvis han kun er vred? Hvordan mildner man så denne vrede, hvis man nu ikke er helt klar over hvorfor den er opstået?

Er det at man ved mennesker skrev biblen, og at man derfor ikke kan stole på den, man ikke går i kirke, ikke beder jævnligt, ikke tror på at han er en legemliggjort "bedstefar" der sidder på en sky i himlen (men ellers er kristen) nok til at vække Guds vrede?

-Hvad så hvis man vælger at tro på reinkarnation, men ikke benægter at der kan findes et paradis, kan det gøre ham vred?

Jeg er ret forvirret i alle disse spørgsmål.
Måske I kan hjælpe?

Hej Stine,
Tak for dit ret gode og vigtige spørgsmål!!
Guds vrede...hmm.
En god vinkel til at starte med det, er at tænke på Gud som vores far i himlen. Det var en af de ting, der var rigtig vigtig for Jesus - fx. da han lærte sine disciple Fadervor - at Gud ikke bare er "ham med det hvide skæg et sted bag regnbuen" - men at Gud er vores far med et hjerte, der banker af kærlighed for os - præcis som Jesus var det.
Billedet af Gud som far er godt - for hvad angår vores jordiske far, så er det jo sådan, at der måske nok er ting, han bliver vred over, og nogle ting mere end andre, men det vil aldrig ødelægge dét grundlæggende, at vores far er vores far, og det vil han blive ved med at være.
Hvad Gud angår, fortælles der mest om Guds vrede i det gamle testamente - dengang var aftalen ("pagten"), at mennesker skulle holde sig til Gud, og så ville Gud velsigne.
Men igen og igen svigtede mennesker, Guds vrede var resultatet, men derefter også hans tilgivelse og hans nåde til at begynde forfra.
Det nye testamente, den nye aftale, er, at Gud besluttede, at han ville gå i vores sted, vinde sejren over mørket og synden og døden for os, så troen og frelsen, faktisk, bliver givet til os som en gave...
Derfor er Guds nåde og fred og kærlighed det, der står tilbage - og så: vores valg - om vi vil tage imod det, han har gjort for os.
"Synd" i det nye testamente er bibelsk set ikke en masse forskellige ting, vi kan gøre, der gør Gud vred - ordet "synd" i det nye testamente betyder "at ramme ved siden af" - at misse målet og meningen med vores liv - at vi IKKE forstår Guds kærlighed og nåde i Jesus - og IKKE vælger at tage imod det.
Derfor nævnes der egentlig kun én synd, dfer ikke kan tilgives, i det nye testamente - og det er "synden mod helligånden".
Som du kan tænke dig, har man tænkt meget over, hvad det er. Jeg tror, at nøglen til det, handler om det, som Guds ånd vil - nemlig vække tro på Jesus Kristus - en tro, der skaber nyt liv og anderledes hverdag - en tro, hvor vi med hjerte og tanker følger Jesus.
Så... synd mod Helligånden - er det, at man ikke vil have noget med Jesus at gøre - for vil man ikke det, har man egentlig selv vendt ham ryggen.
Gud vil stadig være vores far, og hans kærlighed vil stadig være der - men vi har frihed til at vælge om vi vil være indenfor eller udenfor.
Hvad angår reinkarnation vil jeg kort sige:
reinkarnation handler om, at vi mennesker efter livet her, genfødes for at blive bedre i det næste liv. Når vi - gennem måske flere liv - bliver "gode nok", kan vi endelig slippe for at leve på denne jord. Det er grundtanken i reinkarnation.
Den kristne tro er helt helt anderledes. Den fortæller, at livet nu er Guds gave, og at vi ikke behøver at kæmpe for at blive "gode nok" - for Jesus vandt sejren over synd og mørke og død ved korset og opstandelsen. Han har gjort det hele for os. Det menneske, vi er, skal ikke blive dyr eller blomster - vi var i GUds tanker før vi blev født og det menneske, vi er nu, er kendt og elsket af ham.
Der, hvor Jesus får lov at være med - der behøver vi ikke være bange for Guds vrede, men er kaldet til at være og leve i Guds kærlighed -
Og ja, Stine - du kan godt stole på Bibelen , men der er en masse, som det er vigtigt at snakke med andre om i en god cellegruppe eller bibelkreds. Hvis du læser selv, så læs fx. Lukas eller Johannes evangeliet, og bed både før og efter - med dine helt egne ord - om at du må lytte til det, som Guds ånd vil gøre levende for dig.
Må Gud rigt velsigne dig med sin nåde og fred!
Og skriv endelig igen, hvis du har mere at spørge om!
Varme hilsener,
Signe, præst