DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

kirkens velsinelse

Min samlever og jeg skal giftes på rådhuset, men vi vil gerne have kirkens velsinelse kort tid efter.Jeg har har på nettet læst mig til at der er et fast ritual i kirken som man skal følge, mit spørgesmål er så: hvad indeholder dette ritual og hvordan foregår det?

Christina Hjortsberg

Hej Christina,
Faktisk tror jeg, at jeg HAR svaret dig "privat" - så her bliver det bare et kort svar!!.
Til et kirkeligt bryllup hører der to ting: den borgerlige vielse - jeres løfte i vidners nærvær, og den officielle myndigheds erklæring om jeres vielse. Det er dette, man også oplever på Rådhuset. I kirken er der så også den anden - meget vigtige! - del - nemlig Guds velsignelse.
I vores naboland Tyskland er det fx. sådan, at ALLE par SKAl vies på Rådhuset - de, der så ønsker det, kan bagefter gå til kirken og modtage Guds velsignelse.
Egentlig er det så det, I vælger - og ceremonien i kirken ligner meget "et rigtigt bryllup". Forskellen er egentlig, at man i tilspørgslen jo ikke siger, Vil du Hans have Grethe, der står ved din side til din ægtehustru? - for de er jo allerede gift.
Derimod vil man fx. spørge, Vil du Hans sammen med Grethe, der står ved din side, modtage Guds velsignelse over jeres ægteskab?
En anden forskel er også, at man ikke får en kirkelig vielsesattest, da man jo igen ER viet på Rådhuset.
Håber det er svar nok - resten kan I jo tale godt igennem med den præst, der skal velsigne jer i kirken!
Held og lykke og al Guds fred,
Signe, præst