DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

Rod i dåbsattest

Hej

Jeg har en kæreste som er meget forvirret ang. hvem han far er. Moderen siger det er EP.

Han har fået af vide at det er EP der står på dåbsattesten, af hans mor, men sagen er den, at den dåbsattest han har set er fra 1987, og han er født i 1985, kan der være fusket med det på en eller anden måde. Moderen vil ikke lade ham se dåbsattesten igen, hun siger den er væk.

Selv hans brødre siger at de ikke har samme far, og han har fra flere familiemedlemmer hørt det samme, og det går ham på dagligt, hans mor vil slet ikke diskuterer det, eller tale om det..

Hans mor mødte "EP" i 1985, og min kæreste er født i august 85, så vi tror ikke det er sandt, når moderen siger at EP er hans far..

Min kæreste har fået af vide at han er døbt i S-kirke, og jeg har fået af vide det var i L-kirke, så der er meget løgn omkring hans eksistens, og hvor de boede på det tidspunkt i 85, så det er ikke helt nemt. Kan man finde ud af hvor han er døbt, eller skal vi spørge/søge os frem, i de forskellige mulige sogne.

Kære spørger,
Jeg kan godt fornemme, at der er meget forvirring lige nu - og at det hele er lidt svært at forstå.
Men helt konkret, så er det vældig nemt og enkelt for din kæreste at finde ud af, hvad der står i kirkebøgerne/personregistreringen om ham. Han skal blot med legitimation i form af sygesikringskort eller lignende henvende sig på det lokale kirkekontor. Enhver borger i Danmark har ret til at få en udskrift af kirkebogen om sig selv. Det er naturligvis netop din kæreste, der personligt skal bede om og modtage disse oplysninger - og fx også at få udskrevet en dåbsattest.
Han kan fx ringe til kirkekontoret i deres åbningstid og aftale et møde, hvor han kommer derhen og mod forevisning af legitimation får en ny dåbsattest samt en udskrift af kirkebogen.
Det eneste, jeg vil sige, er, at når der er så meget "hemmeligt" om hans attest også fra hans mors side, så kan der jo ske det, at han bliver temmelig overrasket over, hvad der står i forældrerubrikken. Det virker dog som om, at han er interesseret i at få facts på bordet. Han har i hvert fald al ret til det - og det er ganske gratis.
Venligst - med ønsket om Guds fred også i denne situation,
Signe Voldby, præst