DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Dåbattest

Jeg bor i Frankrig og skal søge om fransk statsborgerskab da jeg nu har boet i frankig i over 20 år

Jeg skal bruge min mors dåbattest men har aldrig kendt hende, og da jeg har lyst til at kontakte hende efter 48 år

er der en mulighed for at få fat i en kopie af hendes dåbattest ?

Takker på forhånd

Rene Skjold

Kære beboer i Frankrig,
Jeg har tænkt lidt over dit spørgsmål, og jeg går ud fra, at du i hvert fald har din EGEN dåbsattest, mon ikke?
Hvis du har det, kan du jo starte dér - med fx at få den fornyet på dét kirkekontor, som i sin tid har udstedt den - jeg er ret sikker på, at man i Frankrig vil "kræve" en opdateret version af dine forhold - og dermed en attest eller kirkebogsudskrift om dig, fx verificeret på engelsk, som et kirekontor sagtens kan gøre det. (Du kan sagtens bestille det hele telefonisk, men hav en adresse parat på et konsulat eller en kirke i nærheden af din nuværende franske bopæl, hvortil kirkekontoret kan sende den, og hvor du mod legitimation kan afhente attesten.)
På dén attest står naturligvis din mors navn - og på en måde "behøver" du ikke hendes dåbsattest for at finde hende - du kan fx på det danske kirkekontor bede om at få hendes adresse, som de kan finde i et CPRopslag.
Men så vidt jeg er orienteret, så har du som barn "ret" til at få oplysninger om din mor, også i form af en udskrift fra kirkebogen - med mindre hun har insisteret på adressebeskyttelse - og det vil kirkekontoret OGSÅ kunne se i et CPRopslag.
Håber det hele lykkes for dig - al Guds fred...
Signe Voldby, præst