DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Fejl i fødselsdatoen

Jeg har fået en forespørgelse fra en ven, som jeg nu videresender til jer. Han er fra Iran, men er i dag dansk statsborger, har sygesikringsbevis etc.

Han vil gerne giftes og i den forbindelse har man opdaget en fejl i den i DK registrerede fødselsdato. Fejlen er på en enkelt dag. Denne lille fejl har stoppet hele processen vedr. giftemålet.

Jeg er blevet oplyst, at skal fejlen rettes, skal det ske i Iran, hvor diverse papirer skal sendes derned. Dette vil tage mange måneder og han vil gerne giftes inden han skal være far, hvilket er her til sommeren.

Findes der i DK en mulighed for at få udstedt en midlertidig fødselsattest?

Mvh.

Marianne

Kære Marianne Wind,
Hvor er det dog en ærgerlig fejl at støde ind i for din ven, der skal giftes.
Der er tre ting jeg vil svare i denne forbindelse.
Det første er, at folkekirken desværre ikke kan hjælpe med nogen form for attest. Ikke af uvilje, men folkekirken kan kun udstede attester på hændelser, der er registreret eller anmeldt til folkekirken. I din vens tilfælde er han fødselsregistreret i et andet land, og som jeg næsten kan forestille mig det, tilhører han sikkert en anden religion end den kristne, og er derfor ikke registreret jed nogen handlinger i den danske kirke. Derfor kan folkekirken ikke hverken rette eller udstede attester, hvis det er sådan, det forholder sig.
For det andet vil jeg dog sige, at det helt vigtige må være, HVOR fejlen i fødselsdato er opstået. HVIS den forkerte dato stammer fra fødselspapirerne i IRAN, så er det måske nok dér, at rettelsen skal foretages.
(Hvis det forholder sig sådan, ville jeg dog kontakte den danske ambassade eller et dansk konsulat i nærheden af det sted, hvor din ven er født , og rettelsen skal foretages og bede dem optræde med dansk effektivitet og hjælpsomhed i denne haste-situation - måske vil en ihærdig dansk indsats i Iran kunne sætte skub i det hele!!)
For det tredje spekulerer jeg på, om fejlen mon ikke ganske enkelt er sket i Danmark ved registreringen af din ven i forbindelse med, at han har fået dansk statsborgerskab og CPRnr osv. Hvis DET er tilfældet, så er det naturligvis den danske myndighed, der skal foretage rettelsen efter de iranske papirer... Jeg vil håbe for din ven, at det er sådan, det hænger sammen!!
Jeg har snakket med Indenrigsministeriet, som har samme holdning, og jeg har læst på nettet en forklaring om CPRnr, hvor der står ganske tydeligt, at hvis der er fejl i CPRnr, skal man få det rettet hos den udstedende myndighed. Når jeg ikke har din vens CPRnr , kan jeg ikke se, hvem der har tildelt ham CPRnr - men sandsynligvis er det hans kommune (når han er dansk statsborger), og derfor er det simpelthen din vens kommune, der bør rette hans CPRnr.
Held og lykke, og ønsk din ven godt bryllup og god fødsel, og al Guds fred til jer...
Venligst,
Signe Voldby, præst