DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Groenlandsk daabsattest

Kaere modtager.

Jeg er foedt og doebt paa Groenland i 1976.

Spgs 1)
Jeg bor nu I Shanghai, Kina og skal giftes. I den forbindelse skal jeg bruge minimum en kopi af min daabsattest, som ligger i DK - hvad goer jeg - kan jeg faa en kopi/ny tilsendt?

Spgs 2)
Som sagt skal jeg giftes. Min tilkomne er Indoneser og jeg er som sagt dansker. Vi skal kristent giftes i Indonesien - er der noget specielt jeg skal forholde mig til ift dette (jeg taenker paa om jeg skal registrere aegteskabet paa en eller anden vis i Kina og/eller Danmark?

Paa forhaand tak for hjaelpen.

Kære Morten,
Tak for mail og til lykke med din søde kæreste.
Ad 1: hvis du er født og døbt på Grønland, så er det dér, i den pågældende klirke, at du skal rekvirere en attest, på dansk/engelsk. Tjek tlf nr og mail på nettet og kontakt dem.
Ad 2: Hvad angår vielsen, så har hvert land deres måder at registrere et bryllup... ( I Danmark kræves der en "prøvelsesattest" fra rådhuset, vidners nærvær osv, herefter foregår den borgerlige og den kirkelige vielse i kirken under ét. I Tyskland skal alle ægtepar vies borgerligt først, derefter kan man vælge også at blive kirkeligt velsignet)... Der er altså to afdelinger - den borgerlige registrering af jeres bryllup - som skal følge det pågældende lands krav og skikke, det er sikkert derfor, at du har brug for en attest. Hvad det kristne og Guds velsignelse angår, så er det jo den anden del af brylluppet, der ikke uden den borgerlige myndighed giver rettigheder i samfundet. Igen må det være de kinesiske myndigheder, der kan rådgive om, hvordan I gør. Gem endelig al dokumentation, for det er netop med de papirer, som I får fra Kina, at jeres bryllup naturligvis anerkendes, hvis I på et tidspunkt flytter til Danmark.
Held og lykke og al Guds velsignelse...
Signe Voldby, præst