DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

Legalisering af dåbsattest

Jeg har brug for en 'apostilleret' (legaliseret) kopi af min dåbsattest.
Jeg fand et andet spørgsmål here med det samme inhold; men svaret var ikke posteret.

Jer bor i Dallas TX og kan derfor ikke personligt henvende mig i kirken.

Andreas Jensen

Hej Andreas,
Tak for henvendelse - ja, der var en anden, der henvendte sig direkte til mig ang. den legaliserede dåbsattest, men nu får du lige svar.
Du kan ringe eller skrive - helst almindelig post, så man får din egen underskrift på anmodningen - til en hvilken som helst kirke i DAnmark ang. attest.
Du skal også vedlægge en anmodning om legalisering,. så det kirkekontor, der modtager henvendelsen - fx. dine forældres sognekirke - kan sende det hele samlet til Kirkeministeriet, der legaliserer. Samtidig skal du vedlægge en fuldmagt til fx. et familiemedlem, der afhenter den legaliserede attest hos Kirkeministeriet mod fremsvisning af behørig dokumentation.
Det kan lyde omstændeligt - men det skyldes naturligvis ønsket om at beskytte attester bedst muligt.
Så - skriv en anmodning, en fuldmagt - aftal fx. med dine forældre og deres sognekirke, hvordan I gør - så skulle det sagtens kunne lade sig gøre.
God bless you over there...
Signe, præst