DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Konfirmationsforberedelse

Må det godt være en anden (= lærer på skolen) der foretager konfirmationsforberedelsen?
Hvor mange gange må præsten være fraværende i et konfirmationsforberedelses forløb. Inden der bør sættes en anden præst på opgaven?

Kære Spørger.
Til dit første spørgsmål:
Ja, det behøver ikke absolut at være en præst, der står for konfirmand-undervisningen. I sogne med mange konfirmandhold kan der eventuelt ansættes en særlig konfirmand-underviser. Men for mig at se bør det være en, der er ansat af kirken/menighedsrådet, - da konfirmandundervisningen jo netop gerne skal være et møde mellem kirken og de unge.

Til dit andet spørgsmål:
Det vil kræve en individuel vurdering i samspil med præst, menighedsråd - og forældre, - så det kan jeg ikke svare generelt på. Jeg ved ikke, hvad der konkret ligger til grund for dit spørgsmål, - men jeg vil nævne, at en af grundene til eventuelle aflysninger kan være, at konfirmand-undervisningen af mange skoler er sat om eftermiddagen, så det kolliderer med for eksempel begravelser og bisættelser.
Jeg vil råde dig til eventuelt at rette henvendelse til præsten og menighedsrådet.

Ivan L. Jakobsen
sognepræst