[ Forrige ] [ Til spørgsmålene ] [ Næste ]
Lad dig friste ..
Hvordan forholder du dig til dilemmaerne?
1. Ikke at måtte begære sin næste hustru
2. At kirken velsigner flergangsægteskab, når man i vielsesritualet lover at elske og ære hinanden til døden skiller en
Vi skal fokuser på den måde du argumenterer på!
Hilsen 9.b
Julie Schultz
Svar:
Tak for dit spørgsmål...
Jeg ved ikke helt om jeg ser de to ting du nævner som dilemmaer - men det kan jeg lige vende tilbage til.
Hej Julie!
"Ikke at måtte begære sin næstes hustru"
Sætningen er jo fra et af budene i det vi kalder "de ti bud" og den slutter i øvrigt ikke der, men fortsætter med en opremsning af flere andre ting som man heller ikke må begære. Jeg mener jo egentligt at det er et fint udgangspunkt at man ikke skal gå og ønske sig at noget der tilhører en anden, var ens eget. Om det så kan ske alligevel at jeg kommer til at tænke om en anden/eller noget andet at jeg gerne ville have at det var mit, det er selvfølgelig en mulighed - Men så trods alt en god regel at minde mig selv om, at det ikke er en god idé! Jeg mener faktisk ikke at der er noget galt i at føle sig tiltrukket af en anden eller være fascineret af et eller andet, men når det bliver til begær (altså en følelse af at jeg må have fat i det her), så er det et problem - og ifølge Bibelen, det vi kalder synd (altså at ramme ved siden af Guds oprindelige plan). Er der noget dilemma i det?
"At kirken velsigner flergangsægteskab, når man i vielsesritualet lover at elske og ære hinanden til døden skiller en"
Du har helt ret i at det foregår og at fraskilte kan vies i kirken - Men det er meget omdiskuteret og ikke alle præster vil gennemføre et sådant ritual. Der er meget fantastiske perspektiver i sætningen om at elske og ære, indtil døden skiller os ad, og jeg er glad for at man har beholdt den i vielsesritualet, selvom praksis har udviklet sig til også at vie fraskilte. Hvis vi fjernede sætningerne i ritualet, bare for at imødekomme at man "ikke skulle stå inde for, for meget" så ville det blive meget udvandet. Så kunne du selvfølgelig spørge, om man så ikke udvander ritualet, ved alligevel at lade det inkludere mennesker der har været gift tidligere, men ikke har holdt "Indtil døden skilte dem ad". Umiddelbart er jeg nok enig i at det mister lidt af sin styrke. Det kan ihvertfald stille os som præster i et dilemma - og her er ordet velegnet, for det er jo netop et dilemma, med flere valg man kan træffe. Det synes jeg som sagt ikke rigtigt jeg kan se i det ovenstående...
Men Bibelen åbner muligheden for skilsmisse - Ikke som en fornuftig ordning, men i specifikke nødstilfælde. Jesus siger i Matt. 19:8 at det er på grund af menneskets hårdhjertethed at Moses i sin tid gjorde det muligt at opløse et ægteskab. Det var altså ikke det der var tænkt omkring ægteskaber fra begyndelsen, men syndefaldet gjorde at man var nødt til at ændre lidt i planen. I dag er det sådan rent teknisk at man kan blive skilt hurtigere i tilfælde af utroskab, og det nævner Jesus også - Han peger faktisk på utroskab som den synd der gør det muligt at opløse et ægteskab. Og jeg tør godt lægge hovedet på blokken for en forståelse af utroskab som ikke bare seksuel utroskab, men også utroskab i en bredere forståelse - Der hvor den ene krænker og ødelægger den anden fysisk eller psykisk og nedgør det ægteskab de to har indgået, hvor der ikke er vilje til forsoning, der er man ikke længere tro mod den anden, men utro. Så det er muligt at lade sig skille...
Og da kirken i al almindelighed, så har valgt ikke at begynde at spørge ind til hvem der nu var årsag til den skilsmisse som den ene eller begge parter nu har gennemgået - så rummer vielsesritualet altså muligheden for at blive gift igen. Om end det, som sagt, ikke er alle præster der personligt vil gennemføre vielser af fraskilte (Det handler jo om personlig teologisk forståelse og samvittighed).
God fornøjelse med opgaven - Jeg håber at du kan finde en tråd i min måde at argumentere på...
Under alle omstændigheder - Held og lykke med det!
Tomas Lindholm
Netkirkepræst
Svaret af:
Tomas Lindholm, Er ikke længere aktiv
[ Stil et spørgsmål ]
|